Gyalogolj minden nap! Csodát tesz veled. A rendszeres séta közérzetre és egészségre gyakorolt kedvező hatásai

Minden nap egy alma, az orvost távol tartja – szól a mondás. Hatványozottan igaz, ha az egészséges táplálkozást rendszeres mozgással, akár napi 30 perces sétával kombinálod. Sorra vettük a gyaloglás közérzetre és egészségre gyakorolt kedvező hatásait.

A séta, a gyaloglás a legegyszerűbb módja a mozgásnak, s hogy mennyire egészséges, azt számtalan vizsgálat bizonyítja. A jó idő beköszöntével itt az ideje, hogy a kedvező hatásokat magadon megtapasztald, főleg, ha úgy érzed, elkényelmesedtél, és szeretnéd a mozgást beiktatni a mindennapjaidba.

A sportra nehezebb rögtön átállni, időbe telik, míg kitapasztalod, mely mozgásforma való a leginkább neked. A gyengébb fizikai kondíció vagy a jelentősebb túlsúly sokakat visszatart attól, hogy bejelentkezzenek mondjuk egy fitness terembe, vagy hogy fürdőruhában mutatkozzanak az uszodában, ám a gyaloglás – némi képzavarral élve – mindig kéznél van.

Évszakoktól függetlenül bármikor sétálhatsz a szabad levegőn. A gyaloglásra nem szokás úgy tekinteni, mint kardiomozgásra, pedig élettani hatásai miatt ebbe edzéstípusba sorolható: remek zsírégető, alakformáló, rendszeres gyaloglással megelőzhetők a szív- és érrendszeri panaszok, a cukorbetegség is. Szinte bárhol gyakorolható, nincs hozzá szükség másra, csak kényelmes cipőre és öltözékre. Mire számíthatsz, ha legalább napi fél órát gyalogolsz? 

A boldogsághormonjaid aktivizálódnak

Kutatások szerint a rendszeres gyaloglás kedvezően hat az idegrendszerre, remek feszültséglevezető. A szabadban töltött idő idő kedvezően hat ránk, a napfény hatására boldogsághormonok szabadulnak fel bennünk (endorfin, szerotonin, dopamin). A rendszeres testmozgás ilyenformán a hangulatunkra és a kapcsolatainkra is jó hatással van.

Hatékonyabb leszel, kreatívabban gondolkodsz

Egy korábbi kutatás (Journal of Experimental Psychology) egyértelműen azt igazolta, hogy a séta jó hatással van a tanulásra, a memóriára és a kreativitásra. Mozgás közben szabadabban áramlanak a gondolatok, a mozgás a problémamegoldó képességet is jobban aktivizálja. Azok, akik rendszeresen gyalogolnak, kreatívabban gondolkodnak. Ülőmunkát végzőknek különösen fontos lenne beiktatniuk a sétát a mindennapokba.

Könnyebben megszabadulsz a hasi zsírtól

A rendszeres gyaloglás különösen jó hatással van a hasi zsírra, ezért remek alternatíva azoknak, akiknek jobbára a felsőtestükre rakódik le a súlyfelesleg. Ők jobban ki vannak téve a szív- és érrendszeri problémáknak és a körükben nagyobb a cukorbetegség kockázata is. Mint minden mozgás, a gyaloglás is kedvezően hat az anyagcserére. A szervezet a kíméletes mozgás mellett is több kalóriát éget el. Fél órányi közepes tempójú gyaloglással kb. 130 kalóriát használsz fel, gyors gyaloglással pedig kb. 240-et.

Csökkentheted a krónikus betegségek kockázatát

Több kutatás egyértelműsíti, hogy a rendszeres gyaloglás kedvezően hat a vérnyomásra, segít normalizálni a vércukor szintet, csökkenti az agyvérzés és a cukorbetegség kockázatát. Egyes kutatások szerint ha 30 vagy több perc sétát iktatunk be naponta, a hét minden napján vagy legalább öt alkalommal, mintegy 30 százalékkal csökken a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata, szemben azokkal, akik nem mozognak rendszeresen. 

Formás lesz a lábad, megelőzheted a visszért

Ahogy telnek az évek, a visszér kialakulásának kockázata növekszik, a rendszeres gyaloglás azonban segít megelőzni a kialakulását, vagy azt, hogy komolyabb mértékben rontsa az életminőséget (akár esztétikai vonatkozásban). A mozgás elősegíti az egészséges véráramlást, komolyan megdolgoztatja a láb- és hasizmokat. A comb karcsúbbá válhat, a vádli pedig formásabbá.

Motivál

Ha sikerül a napjaidba beiktatnod a rendszeres gyaloglást, és megtapasztalod ennek a kímélő mozgásnak a pozitív hatásait, nagy eséllyel hiányozni fog, ha kimarad egy-egy nap. Minden rendszeres mozgás motiválóan hat ránk, önfegyelemre késztet. Hidd el: meg tudod csinálni, magadért, a közérzetedért, az egészségedért! Gondold végig a napodat: mikor tudnál beiktatni 30 perces egybefüggő sétát? (Ha kutyás vagy, és az ebet a lakásban tartod, valószínűleg rákényszerülsz a napi körutakra; ez a kutyatartás előnye, bár sokak szerint egyben a hátránya is.)

Ha úgy érzed, hogy egy-egy zsúfolt munkanap után nincs erre időd, energiád, próbáld ki szerkesztőnk módszerét: kelj fel 30-40 perccel korábban! Ha városban élsz és megoldható, tömegközlekedés helyett gyalogolj! Többet látsz a világból, s bármennyire hihetetlennek tűnik: többet, mást érzékelsz belőle, szabadon szárnyalhatnak a gondolataid… Ha pedig este iktatod be a mozgást, azzal megalapozod a pihentető alvást.

Járda mindenütt van – ráadásul ingyenes. Ha városban élsz, igyekezz minél több időt tölteni a természetben!

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkilenc − 10 =

hirdetés