Okostányér. Informatív weboldal letölthetőkkel, kalkulátorokkal, tápanyag lexikonnal dietetikusok ajánlásával

OKOSTÁNYÉR®. Ezt a nevet kapta a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által összeállított legújabb táplálkozási ajánlás, amely a www.okostanyer.hu weboldalon érhető el letölthető „kisokossal”, kalkulátorokkal, érdekességekkel. Megtudhatjuk egyebek mellett, hogy hogyan vásároljunk okosan élelmiszert, hogyan főzzünk egészségtudatosan, sőt, éttermi, egyéb otthon kívüli étkezéshez is kapunk táplálkozási ajánlást.

Az OKOSTÁNYÉR® a felnőttek, illetve a 6-17 éves korcsoport számára fogalmazza meg az egészséges táplálkozás legfontosabb alapelveit.

Az energiaigény kalkulátor segítségével kiszámolható, hogy mennyi kalóriát igényel a szervezet naponta. Példaként: egy 8 éves, mérsékelten aktív fiú napi energiaigénye 1800 kcal, az aktív (sportoló, nagyon mozgékony) fiúgyermek pedig 2050 kalóriát vihet be „büntetlenül”. Egy 8 éves lány energiaigénye ennél némileg kevesebb, 1700, illetve 1900 kalória a kalkulátor számítása szerint. A kalkulátorhoz élelmiszer adagolási útmutató is tartozik.

– A szénhidrátok grammonként kb. 4,1 kcal, a zsírok grammonként kb. 9,3 kcal, a fehérjék grammonként szintén kb. 4,1 kcal energiát szolgáltatnak. Energiaegyensúly esetén az ételekkel, italokkal elfogyasztott energia megegyezik a felhasznált mennyiséggel, vagyis azzal, ami a test életfolyamatainak fenntartásához és a fizikai tevékenységhez (pl. sporthoz, munkához) szükséges. Pozitív energiaegyensúly során az energia-bevitel meghaladja az energia leadást, ezért a testtömeg gyarapszik. 7-8000 kcal többlet – amelyet energia leadás nem követ – 1 kg súlygyarapodást eredményez. Ha az energia-felvétel kevesebb, mint az energia leadás, negatív energiaegyensúly alakul ki, ami a testtömeg csökkenéséhez vezet – olvasható az honlapon.

A weboldalon BMI-kalkulátor is elérhető, így mindenki ki tudja számolni, hogy neme, életkora, magassága és testsúlya alapján soványnak, normálnak, túlsúlyosnak vagy elhízottnak számít.

Nemcsak a minőség, hanem a mennyiség is számít. A kiegyensúlyozott táplálkozásban nemcsak a nyersanyagok okos választása a lényeg, hanem azok mennyisége is. Van olyan táplálék, melyből többet, és van olyan, amelyből kevesebbet igényel a szervezetünk. Az Az Ételadagok okosan menüpontban az egyes étkezésekre ajánlott adagok méretét foglalták össze.

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 × négy =

hirdetés