Okostelefonozó kisiskolások „kibeszélő csoportjai”, kirekesztő játékai. Interjú a Safer Internet internetjogászával
Sok esetben a szóbeli bántalmazás jobban fáj, mint a fizikai. A gyerekek gyakran komoly veszélynek lehetnek kitéve társaik által. Számos szívszorongató történetet hallhatunk, hogy a közösségi média által mennyire egyszerű a befolyásolni főként a kiskamasz gyermekeket, illetve milyen könnyen esnek áldozatul egymásnak a gyerekek. A magyarországi Safer Internet Program (SIP) Magyarország egyik szakemberét, dr. Baracsi Katalin internetjogászt kérdeztük, főként a Viber használatáról.
Mennyire elterjedt a kisiskolások körében a Viber használata?
Jelenleg az egyik legnépszerűbb csevegő alkalmazás a kisiskolások körében. Egész osztályt magába foglaló osztálycsoportok, lányos, fiús, néhány barátot magába foglaló csoportokkal egyaránt találkozom a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet Programjainak interaktív foglalkozásain, amikor a gyerekeket kérdezem, hogy milyen appokat használnak.
Milyen feltételekkel használhatják a gyerekek az alkalmazást?
A Viber használható 13 éves kor alatt is, nem tartozik hozzá kifejezetten életkori besorolás, mint például a Facebook, amely 13 éves kortól használható. Egy telefonszám birtokában a play áruházból való letöltés után bárki beléphet a csevegő birodalomba. A Viber felhasználási feltételei utalnak arra, hogy a beleegyezési korhatár elérésekor lehet felelősen használni ezt az alkalmazást. Hazánkban a beleegyezési korhatár a tizenhatodik életév betöltése, így a Viber telepítésekor a szülő jóváhagyó beleegyezése kell a használathoz. A gyerekek ezt a hozzájárulást azonban gyakorta saját maguknak adják meg, a szülő már csak azzal szembesül, hogy a gyerek Viber használó.
Milyen viselkedés jellemző rájuk?
A legtöbb csoportot azért hozzák létre a gyerekek, hogy tudjanak beszélni egymással iskola után is. Legyen egy olyan felületük, ahol beszélhetnek a leckéről, dolgozatokról, iskolai versenyekről. Informálják a hiányzókat a házi feladatról. Vannak olyan csoportok is, ahol a szülők – gyerekek – tanárok együtt vannak jelen a beszélgetésben. A használat során olyan problémák szoktak felmerülni, hogy valakit nem raknak bele egy csoportba vagy kirakják a csoportból egy időre vagy végleg (ez a kiközösítés online formája).
Sajnos az idei tanévben számos olyan esettel is találkoztam, amikor egy osztályban vagy évfolyamon egy vagy több diákról „kibeszélő csoportot” hoznak létre. Egy hónapig van valaki a középpontban, majd másik embert választanak. A kibeszélés ezen formája attól válik még gonoszabbá, hogy amikor már számos bántó tartalmat megosztottak, akkor megmutatják vagy beveszik a csoportba, azt akiről szó van.
A gyerekek nincsenek tisztában azzal, hogy ilyenkor megsértik a másik ember méltóságát és akár becsületsértő, rágalmazó és gyűlöletkeltő tartalmakat is megosztanak a másik emberről, anélkül, hogy felmérnék azt milyen károkat okoznak a másik emberben (például szomorúság, düh, agresszió). Ezek a cselekmények bűncselekmények, amit 14 éves kortól hazánkban is büntetnek. Ha fiatalabb korosztály körében derül fény egy ilyen esetre és lesz belőle bírósági ügy, akkor a szülőket terheli a felelősség. Ezen bűncselekmények esetében sérelemdíjat, azaz pénzösszeget kell fizetni a másik félnek.
Arról is mesélnek a gyerekek, hogy gyakran bekerülnek számukra ismeretlen csoportokba vagy rossz személyt raknak be a csoportjukba. Ez a kisebb korosztály esetében komoly félelemmel is párosul. Fontos, hogy legyen egy felnőtt a gyermek közelében, aki beavatja a használatba és, ha rossz élménnyel találkozik, akkor meg tudja vele beszélni a dolgot és vissza tudja adni a biztonságba vetett hitét a gyermeknek.
Gyakorta használják ijesztgetésre is ezt az alkalmazást, itt szintén a szülők és a felnőttek felelőssége az, hogy megtanítsuk gyermekeinknek, hogy hogyan kommunikálunk. A legfontosabb, hogy amit a valóságban se mondanék meg a másik embernek, azt egy csevegő programban se tegyem meg. Ha pedig bizonytalan vagyok egy tartalom elküldésében, akkor kérjem ki mások véleményét vagy helyezzem saját magamat az üzenet címzettjének helyébe. Ha a gyerekben ekkor rossz érzések keletkeznek, akkor maga is rájön, hogy ezt nem biztos, hogy el kéne küldeni.
Nagyon fontos, hogy a felnőtt a tiltás helyett a felelős használatra tanítsa meg a gyermekét. A Viber és más csevegő alkalmazások a most felnövekvő generáció fontos életterét jelentik, ne zárjuk ki őket ebből az élménytől. Problémaként szokott még jelentkezni az is, hogy az esti órákban és éjszaka számos matricás, emojis vagy valódi tartalom nélküli üzenet cserél gazdát (pl. 123 Hello egy csoporton belül). Ha pedig valaki nem némítja le az értesítési üzeneteket, akkor arra az éjszaka minden percében felriad és így csökken a minőségi alvásra szánt idő. A csoporton belül közös szabályalkotás sokat segíthet az ilyen helyzetek kezelésében.
Milyen előnyei és hátrányai vannak az alkalmazásnak a gyerekek és a szülők szemszögéből?
Minden korosztály számára a kommunikáció egy gyors, ingyenes és látványos formáját teszi lehetővé. A gyerekek számára a folyamatos online jelenlét egyik eszköze. Hasznosság a 3. kérdésre adott válaszban.
A szülők számára sokszor haszontalan időtöltésnek és értelmetlennek tűnhet a Viber használata, hiszen a gyerekek egész nap együtt voltak a suliban még miről lehet beszélni. Amikor felnőtteknek beszélek mindenről mindig arra kérem őket, hogy emlékezzenek vissza a saját gyerekkorukra, amikor őket nem lehetett a játszótérről, szomszédból hazacsábítani. A gyerekek számára most ugyanezt jelenti az online tér. Ezt el kell fogadni és megtanítani őket, hogy tudatosan és biztonságosan mozogjanak benne. További hasznos és aktuális tanácsok, információk a www.saferinternet.hu weboldalon.
Kérdező: Tolvaj Vica
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.