Önsegítő könyvek tengerében. Ezért nem segít mindegyik

Az önsegítő könyvek korát éljük, hatalmas iparággá nőtte ki magát mára ez a műfaj. Mindenhonnan ránk zúdul a sok kéretlen tanács, hogy hogyan kellene élnünk, mit csináljunk, gondoljunk vagy mondjunk. Elhitetik velünk, hogy csak egy könyv elolvasása választ el bennünket attól, hogy sikeresek, mérhetetlenül boldogok és mindenkit lenyűgözőek legyünk. Mégis akad egy kis bökkenő a történetben: nem működik minden esetben. Vajon miért? És kell- e nekünk önsegítő könyvet olvasni?

Félreértés ne essék, nem az egész iparágat szeretném lehúzni, ellenkezőleg, magam is szívesen olvasok ilyen témájú könyveket, csak arra szeretnék rávilágítani, miért ne dőljünk be minden csábító címnek és hogyan forgassuk, hogy hasznuk is legyen. Az alábbiakban megmutatom, mik azok az alap tévedések, amelyekkel meggátoljuk a sikerességüket.

Felhalmozás

Manapság könnyebb hallgatni másra, mint magunkban bízni, így nem meglepő, hogy sokan rendszerré tették az önsegítő könyvek vásárlását. Még akkor is, ha nem a valóban fejlesztésre szoruló területen nyújt segítséget. Hajlamosak vagyunk beleesni abba a csapdába, hogy hagyjuk magunkat vezetni. Egy jó értékelés, egy húzónév és máris aranynak tekintjük az üzenetet. Pedig nem minden esetben van ez így. Legyünk körültekintőek, amikor választunk.

Nem ismered a szükségleteidet

Egy extrovertált társadalomban, – amelyben élünk – nem igazán válnak hasznára egy intrónak az olyan könyvek, mint Hogyan legyél a figyelem középpontjában? vagy a Nyűgözz le bárkit egyetlen pillantásoddal és társaik. Az introvertált személyiségtől mi sem állhatna távolabb, mint ezek a „képességek”. De mivel sokan nem is tudják igazán magukról, hogy milyen személyiségük van, nem a megfelelő könyvet választják. Intróként pont ezek a tulajdonságok azok, amikre kevesebbet fókuszálunk, és amikor még nem vagyunk annak tudatában, hogy ez nem baj, könnyen elcsábulunk az ilyen jellegű könyvektől. Megvesszük, mert azt hisszük, majd segít. De hogyan segíthetne, ha a természeteddel ellentétes dolgokra akar rávenni?

Nincs benne értelem

Az egyik leggyakoribb oka annak, hogy egyes –olykor nagyon jól megírt – önsegítő könyvek, miért nem működnek az az, hogy nem értelmezzük őket. Csak gyorsan átolvassuk, ami megadja a kellő lendületet. Ettől úgy érezzük, menni fog ez nekünk, majd mikor befejezzük, semmit nem csinálunk meg belőle. Ez olyan, mint nézni, ahogyan más edz, elkönyvelni magunkban, hogy ez nekünk is menne, aztán nem teszünk egy lépést sem. Attól, hogy tudjuk, hogyan kell fekvőtámaszt csinálni, míg nem lesznek erősebbek az izmaink. Ugyanez igaz az önsegítő könyvek tartalmára is. Ahhoz, hogy működjenek, alkalmazni is kell őket.

Sablonszöveg

Ha elég sokat olvastál már a témában, akkor észreveheted, hogy szinte nem sok új van a nap alatt. Egy-egy frappáns cím, egy megkapó borító és már a kosarukban is landol a könyv. Majd jön a csalódás: semmi újat nem mond. Ahhoz, hogy ne legyünk rosszul tegyünk meg X lépést, vagy gondolkodjunk pozitívan, hangoztatják sokan. De ha ez menne ilyen egyszerűen, akkor nem kellene segítséget hívnunk, mert hidd el nekem, vagy annyira okos és talpraesett, hogy ezekre a módszerekre magadtól is rájössz. És amikor nem működik, akkor kellene az önsegítő könyveknek azt nyújtaniuk, amiért megvesszük őket.

Hogyan válasszunk?

Először is, ne vegyél meg mindent, csak mert kecsegtetőnek tűnik! Nézd meg, miről szól, ha lehetőséged van rá, olvass bele! Szűrd ki, hogy neked tudna- e segíteni az adott mű és csak ebben az esetben vedd meg! Majd figyelmesen olvass! Készítsd vázlatot, jegyzetelj! Használd abban a tempóban, ahogyan neked megfelel, ez nem verseny! Ha több hónap mire végzel vele, semmi gond.

Nem kell megijedni az önsegítő könyvektől, ha valóban arra és úgy használjuk, amire kell. Ne szégyelld, ha olvasod őket, viszont legyél figyelmes, hogy mit engedsz be az agyadba!

 

Nyitókép: Lina Kivaka, Pexels

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

18 − 12 =

hirdetés