Testünk elsődleges fontosságú építőkövei. 7 fontos tény, amit a fehérjékről tudni érdemes

A „protein” szó a görög “proteios” szóból származik, amelynek jelentése “elsődleges” vagy “első helyet foglal”. Ezt a kifejezést először 1883-ban használták a szakértők a fehérjék összefoglaló elnevezéseként, hiszen ezek olyan alapvető tápanyagok, amelyeket nem nélkülözhet a testünk. Néhány fontos tény a fehérjéről.

Testünk főként vízből és fehérjéből áll

A proteinek a testünk „elsődleges fontosságú építőkövei”, ezek alkotják az izmok, a kötőszövetek, az inak, a csontok, a haj, bőr és köröm szerkezeti elemeit, de nélkülözhetetlenek az életfolyamatok fenntartásában, az enzimek, az antitestek és a hormonok előállításában. Míg testünk 60 százaléka víz, addig 15-20 százaléka protein, így elmondható, hogy a vizet nem számítva testtömegünk legnagyobb részben fehérjékből áll.

Proteint kötelező enni

A természetben megtalálható fehérjék 22 aminosavból állnak, ezek mindegyike szükséges az emberi test számára. Némelyiket a szervezet képes előállítani, de léteznek olyanok, amelyeket nem, ez utóbbiakat nevezzük esszenciális aminosavaknak. Az esszenciális aminosavakat külső forrásból, a táplálkozással kell pótolni! Ha egy fehérje rendelkezik az összes esszenciális aminosavval – a szervezetünk számára megfelelő arányban –, akkor azt elsőrendű, komplett fehérjének nevezzük. Ilyen fehérjeforrás a tej, a tojás, a hal és a húsfélék.

Fehérjebajnok a tojás és a tej

Az élelmiszerek közül kétségtelen, hogy a tojásnak és a tehéntejnek a legmagasabb a biológiai értéke, az összetételük és hasznosulásuk a legjobb az emberi szervezet számára. A fehér aranynak is nevezett tej fehérjetartalma igen értékes, mert körülbelül 93 százalékban hasznosul, ráadásul komplett fehérje forrás, azaz tartalmazza az összes esszenciális aminosavat a szervezetünk számára megfelelő arányban.

Minden sportolónak kötelező a proteinpótlás

Tévhit, hogy csak a testépítőknek van szüksége plusz proteinre! Az izommunka fenntartásához elengedhetetlen a fehérje, a hosszútávú állóképességi sportoknál (például: futás, kerékpár, úszás) a szénhidrát-raktárak kiürülése után a test a zsírok mellett fehérjéből fedezi az energiaszükségletet. Ezért a hosszú edzések során és utána is mindenkinek kötelező a proteinfogyasztás. Ráadásul így elkerülhető az edzés vagy verseny során a teljesítmény csökkenés és a regeneráció – vagyis az izomrostok mikrosérüléseinek helyreállítása – is gyorsabb lesz.

Fehérjék, amiket vicces rajzfilmfigurákról neveztek el

Az újonnan felfedezett fehérjéket gyakran illetik bizarr nevekkel a vicces kedvű tudósok. Így például a retina fehérjét Pikachurinnak hívják a népszerű Pokémon figura után (Pikachu), az agy működésében fontos szerepet betöltő SHH pedig a Sonic videojátékból ismert sünfigura után kapta a nevét (SonicHedgehog), az élőlényekben szinte alig megtalálható kék proteint pedig ki másról nevezték volna el, mint a Hupikék Törpikékről (Ranasmurfin).

Keresd a proteingazdag élelmiszereket!

A megemelt fehérjetartalom segíti az éhség legyőzésében! Egy kutatás szerint azok, akik több fehérjét fogyasztottak a napi energiaszükségletükön belül, kevesebbet ettek. Az sem elhanyagolandó szempont, hogy a fehérjék segítenek elégetni a kalóriákat, a magas proteintartalmú étrend 20-30 százalékkal is emelheti az anyagcserét. Ezek után nem meglepő, hogy az egyik legsikeresebb fogyókúrás módszer a magas fehérjetartalmú diéta.

Ma már léteznek magasabb proteintartalommal bíró élelmiszerek is. Ezeknek a termékeknek Nyugat-Európában és Amerikában is egyre nagyobb piaca van az egészséges táplálkozás térhódítását követően. Magyarországon pedig a Parmalat Fit tejital tölt be úttörő szerepet, amely 2018 tavasszal érkezett a boltokba.

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhárom − 5 =

hirdetés