Hogyan tudtam meg, hogy francia, olasz webshopokban költi valaki a pénzem? Hihetetlen, de igaz: bankkártya csalás áldozata lettem
Bankkártya visszaélés? PayPal számláról elemelt összegek? Lapozz, ha már unalmasnak tartod a témát, és úgy gondolod, hogy veled ez nem történhet meg. Valahogy én is így voltam ezzel – aktív hírfogyasztóként nemigen villanyozott fel a téma. Tele van csalókkal a világ, annyi mindenkit meglopnak nap mint nap… az ember naivan azt hiszi, hogy védve van, mert ő – az áldozatokkal ellentétben – körültekintő, felvilágosult, ügyel a biztonságra, nem adja ki a bankkártya-adatait mindenféle jöttmenteknek.
Soha ne mondd, soha ne gondold, hogy soha, hogy veled ez vagy az nem történhet meg!
A napokban ilyen gyönyörű virágokat vásároltam egy francia webáruházban. Bizony, francia shopban, és bizony, virágokat… Le style, c’est l’homme… A stílus maga az ember – nem igaz?
Miközben a csodálatos csokrokat pakolgattam a shop virtuális kosarába, húsvét utáni szabadságomat töltve kis családom társaságában épp Keszthelyen tartózkodtam, és fázósan, szomorkásan a huzatos ablakból figyeltem a viharos Balatont; próbáltam megemészteni, hogy amint kitettük a lábunkat Budapestről, tél lett a tavaszból.
Le tud nyűgözni a francia elegancia – ez tény -, de hogy pihenőidőmben francia webshopokban vásárolgatnék, ráadásul vágott virágokat, az nem rám vall… Nem is tűnt fel pár napig, hogy mennyi illatos szépséget shoppingoltam össze. SMS nem jött a tranzakciókról, a Netbankárt nem szoktam naponta nézegetni, PayPal fiókomba pedig csak akkor lépek be, ha szükséges.
Furcsán indult ez a hét. Hétfő reggel négy-öt e-mailt találtam a levelek között a Spam mappában, de annyi mail jött húsvét óta, hogy ezeket nagyvonalúan átugrottam, meg sem nyitottam… Nem tűntek gyanúsnak, a PayPal időnként küld e-maileket.
Délután beugrottam a sarki közértbe, kártyával fizettem volna, de ismeretlen hiba miatt a terminál kétszer is elutasította tranzakciót. Ilyen még soha nem fordult elő velem, kellemetlenül érintett. Lefagytam, majd bevillant egy aznapi SMS, ami a banktól jött. Ahogy megérkezett, elolvastam, furcsálltam is, de nem hívtam vissza őket. (Nem állt össze a kép, hogy a reggeli PayPal e-mailek és a bank SMS-e között van összefüggés.) Az SMS: Tisztelt Ügyfelünk! Munkatársunk kereste Önt bankkártya költésekkel kapcsolatban! Kérjük, hívja Ügyfélszolgálatunkat a x xxx xxxx-as telefonszámon.
A boltból kifordulva rögtön felhívtam az Ügyfélszolgálatot. Így derült ki, hogy egy stílusos francia webshopban eltapsoltam némi pénzt virágokra, erre-arra. Többször is vásárolgattam interneten két különböző napon, a hatodik netes ügylet után a bank letiltotta a kártyámat, így a pénzemen több virágcsokor megvételére nem nyílt lehetőség, de én sem tudtam a sarki közértben fizetni.
Azonnal megpróbáltam belépni a PayPal fiókomba. Nem sikerült. Csak telefonos beazonosítás után engedett be a rendszer – a PayPal is kiszúrta a gyanús bankkártyás költéseket. Íme az egyik sikeres tranzakció: 45,90 euró virágokra.
Két különböző napon hat alkalommal vásároltam különböző dolgokat, illetve vettem igénybe szolgáltatást (!). Nemcsak virágcsokrokra sikerült ugyanis szert tennem, de egy olasz webszolgáltatótól is rendeltem ezt-azt a kedves hacker jóvoltából.
Hogy hogyan kerültek illetéktelenekhez a bankkártya adatok? Valószínűleg feltörték a PayPal fiókomat.
Hogy mibe fáj mindez?
A bankszámlámról elszívott forintokhoz 40-120 nap múlva juthatok hozzá a banki ügyintéző szerint. Ha. Jó esetben. Ún. kártyaperes eljárást indított a bank, a kártérítésről a kártyakibocsátó (MasterCard) hoz döntést – a bank nem vállal kártérítést, de ad új bankkártyát. (Be kell fáradnom új kártyát igényelni – hurrá!)
A PayPal számláról eltűnt összeg és a sikertelen, gyanús fizetési próbálkozások miatt a PayPal automatikusan kivizsgálást indított már azelőtt, hogy nekem feltűntek volna a gyanús tranzakciók. Több hétbe telik, mire kiderül, mire jutottak.
Hogy vagyok?
Az első sokk óta eltelt pár óra. Már csak egy kicsit szeretnék világgá menni – emberek által gyéren lakott szigetre költözni. Már tudok röhögni azon, hogy valaki az én pénzemen vett pár csodálatos virágcsokrot valakinek… Abszurd, hogy ebben is van némi életszépítő jelleg.
Minden jó, ha a vége jó…
Egy hete született ez a bejegyzés. Fogalmam sem volt, mi lesz a visszaélés kimenetele. A bank, bármennyire is segítőkész volt, nem biztatott azzal, hogy biztosan visszakapom a pénzem, s bár elindítottuk a reklamációs folyamatot – a hivatalos 40-120 napos eljárással -, lélekben elbúcsúztam a pénzemtől. Ezért is volt meglepetés, hogy az eltulajdonított összeg ma visszakerült a bankszámlámra. Hepienddel is tanulságos. Bár soha nem adtam ki gyanús elemeknek bankkártya adatokat, valami módon a PayPal fiókomon keresztül hozzáfértek. Öröm az ürömben, hogy a gyors visszafizetés is a PayPalnek köszönhető.
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.