Bántanak! Segítesz? Útmutató az online bántalmazás veszélyeiről és megoldásaihoz. Könyvajánló
Iskolásokkal foglalkozom, így saját tapasztalatom is van arról, hogy az utóbbi években, mennyire hangsúlyos témává, problémává vált iskolai színtéren (is), már az alsó tagozatban a kortárs bántalmazás, a cyber bullying jelensége, melyre a pedagógusok is keresik a megfelelő megoldásokat. Többféle megelőzést, ismeretterjesztést és szemléletformálást célzó csoportfoglalkozás, iskolai program érhető el, léteznek célzott továbbképzések is pedagógusoknak, szakembereknek; iskolapszichológusok, iskolai szociális munkások is foglalkozhatnak a témával pontosabban a gyerekekkel, egyénileg és csoportosan is.
Szerencsére azt már sokan felismerték, hogy a jelenséggel csoportszinten kell foglalkozni, egy-egy eset nem szűkíthető le ún. áldozatok és bántalmazók körére; a tehetetlen szemlélők, a semleges kívülállók vagy a bántalmazást háttérből irányító, támogató csatlósok ugyanúgy érintettek, nekik is van szerepük, felelősségük.
Az online bántalmazás nem is olyan rég még ismeretlen fogalom volt. Urbán Anikó, az InfoTárs Egyesület alelnöke és Villányi Gergő pszichológiai tanácsadó Bántanak! Segítesz? c. könyve a közelmúltban jelent meg, magánkiadásban; hiánypótló szakirodalomnak tekinthető, mivel kifejezetten a cyber bullyingra fókuszál.
– Az online bántalmazás a mindennapjaink részévé vált. Olyan téma lett, ami nagyon sok fiatalt érint. Az igazság azonban az, hogy ami az online világban történik, mindannyiunkat érint. Eddig is születtek cikkek, segítő füzetek, tanulmányok és kutatások az online bántalmazás témájában, de ez a könyv az első, ami a háttér, a statisztikák és az okok mellett kézzel fogható megoldásokat, részletes leírásokat, történeteket, valamint olvasmány és filmajánlót is tartalmaz.
Mint írják: szakmai és hiánypótló könyv, mert mindenki szeretne tudatos lenni az online világ veszélyeivel kapcsolatban és szülőként, barátként vagy pedagógusként szövetségese, támasza akar lenni a bajbajutottaknak.
„A szülők és a pedagógusok egy nagyon más világban nőttek fel, mint a mai serdülők és gyerekek. Elsőre furcsának tűnhet, hogy a fiatalok milyen magabiztosan és otthonosan mozognak a digitális világban. Híreket, videókat, információkat érnek el egy gombnyomással, telefonhívás nélkül rendelnek taxit vagy pizzát, és állandóan kapcsolatban vannak egymással, a nap szó szerint bármelyik percében.
Aki nem ebbe született bele, az természetes, hogy eszköztelennek vagy akár bátortalannak érzi magát, amikor a gyerekek az online térből kilépve hirtelen segítséget kérnek. Emellett bármennyire is virtuóz módon barangolnak a fiatalok a chatablakok, applikációk vagy a közösségi média világában, a konfliktuskezeléshez, az önvédelemhez és az emberi kapcsolatokhoz szükséges élettapasztalat vagy rutin gyakran még hiányzik az eszköztárukból.
Ennek a könyvnek az a célja, hogy segítséget nyújtson a szülőknek és a pedagógusoknak abban, hogy az online térben zajló folyamatokkal és főként az online bántalmazással kapcsolatban kézzelfogható – hasznos, érthető és hatékony – tudást kapjanak. Definíciók, példák és megoldási javaslatok segítik a felnőtteket, hogy baj esetén támaszai, tudatos segítői lehessenek a gyakran sajnos nagyon is kegyetlen támadásokat elszenvedő gyerekeknek.”
Ízelítő a tartalomból
Az online bántalmazás fajtái
Az online bántalmazás dinamikája
Az online és offline bántalmazás különbségei
Mikor érdemes szakemberhez fordulni?
Karanténkapcsolat (Tapasztalatok Covid idején)
Hasznos könyvek, filmek, sorozatok listája
Kislexikon – szószedet
Segítség a bajban
A könyv megrendelhető a digitalispszichologia.hu weboldalon >>
Hamarosan interjú készül magazinunkra a szerzőkkel
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.