Ne vegyünk sérült gyümölcsöt, zöldséget, kevesebb vitamint tartalmaznak

Mindenki tudja, hogy a zöldségek és a gyümölcsök természetes C-vitamin források, de azt kevesebben, hogy a vitamintartalom alakulása is sok mindentől függ. Gilingerné Dr. Pankotai Mária, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék docense hosszú évek óta kutatja egyebek mellett a zöldségek és gyümölcsök táplálkozási értékeit, vitamintartalmának változásait.

A Gilingerné Dr. Pankotai Mária által vezetett tudományos kísérletek során végigkövették különböző fajta paprikák érési és utóérési folyamatát, mérve közben a C-vitamin tartalom változását is. A kiemelkedő C-vitamintartalmú paprika változatos növény, sokféle típusa van, eltérő az érési idejük és más a vitamintartalmuk is. Nem mindegy, hogy mikor, az érési folyamat mely pontján fogyasztjuk – hívta fel a figyelmet a docens asszony.

A kutatások igazolták, hogy érettebb állapotban magasabb a paprika vitamintartalma. Ebből a szempontból a legoptimálisabb időszak a biológiai érettség csúcsa, amikor megérett a növény magja. Innentől kezdve gyorsan és folyamatosan csökken a vitamintartalom.

Kápia paprika

Kápia paprika

A docens elmondta: a kutatások során döbbenten tapasztalta, hogy az azonos színű, azonos érettségi állapotú paprikák közül a sérülteknek felével-ötödével kevesebb a C-vitamin tartalma. A Semmelweis Egyetem munkatársa szerint felesleges és értelmetlen sérült bio gyümölcsöt vagy zöldséget venni, mert ezekben jóval kevesebb a vitamintartalom, mint azokban, amelyek a hagyományos zöldségestől származnak, de épek.

Gilingerné Dr. Pankotai Mária kiemelte: minden paprikafajtának magas a C-vitamin tartalma, de ő leginkább a magyar, helyben szedett, sötétpiros, szépen beérett kápiát javasolja. A kápiának ugyanis nagyon magas a C-vitamin tartalma, magasabb például, mint a pritamin paprikáé.

 

A legjobb C-vitamin források: bodza, feketeribizli, szeder

Az egyik legjobb C-vitaminforrás a bodza
Fotó: Babicz Rita

A gyümölcsökénél a lista elején a bodza áll. A docens szerint a bodzával az a baj, hogy nehéz feldolgozni a bogyóját, ezért a többség inkább a virágait hasznosítja, amiben viszont minimális a C-vitamin tartalom. A második és a harmadik hely a feketeribizlié és a szederé. Mindkettőhöz könnyű hozzájutni Magyarországon, ezért azt javasolta, hogy mindenki egyen belőlük amennyit csak tud…persze leginkább akkor, amikor érett a termésük.

Fotók: sxc, Babicz Rita | Forrás: Semmelweis Egyetem

 

Ajánló

Tea

Ne szomjazzunk! Ősszel és télen is figyeljünk a folyadékbevitelre!

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

19 − tizennyolc =

hirdetés