Egyszer home office, másszor iroda. A pandémia pozitív hozadéka lehet a hibrid munkakultúra
Egy iroda is lehet csábító? – ilyenek lesznek a post-COVID hibrid irodák címmel sajtóközleményt kaptunk a napokban. A kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó cégeket tömörítő ACORA elemzését foglalja össze. A szakmai tömörülés érdekes tendenciákra világít rá, persze kérdéses, hogy a prognózis beválik-e; ugyanakkor érdemes komolyan venni, hiszen az is komoly változásokat hozhat a(z irodai) munka világában, ha a vízióknak csak egy része valósul meg. Lehet, hogy pár éven belül teljesen másként működnek majd az irodák, melyeknek nem a munkavégzés, hanem a kapcsolattartás és az élménynyújtás lesz a kiemelt funkciójuk. Aki pedig teheti, továbbra is otthonról dolgozhat majd, alkalmazottként. A pandémiának köszönhetően általánossá válhat az ún. hibrid munkaszervezés.
A pandémia hatására általánossá vált az otthoni munkavégzés, home office-ra váltottak az irodát bérlő cégek is. Az ACORA adatai szerint a magyar munkavállalók 69%-a dolgozott ottonról az elmúlt évben, és 84%-uk továbbra is szívesen látná el a feladatait home office-ban, esetleg hibrid munkarendszerben. Az ingatlanpiacot is megrengette a koronavírus-járvány, a bérbeadások jelentősen visszaestek. 2021. elején több elemzőtől hallhattuk, hogy nem dőlt be az irodapiac, de újra kell fogalmazni a normákat. A közeli (?) jövő nagy vívmánya lehet tehát az ún. hibrid megoldás, amely „ötvözi a táv- és az irodai munka előnyeit: lehetővé teszi, hogy a magunk kényelmének megfelelően dolgozzunk, miközben továbbra is személyes kapcsolatban lehetünk kollégáinkkal”, olvasható a hibridiroda.hu weboldalán. „Az erős hibrid kultúrával rendelkező vállalatoknak a digitális készségek fejlesztésére kell összpontosítaniuk, amely magában foglalja a távoli alkalmazottak számára szervezett eseményeket, és lehetővé teszik az egyének és csapatok számára, hogy ezeket személyes rendezvényekkel egészítsék ki”.
Rengeteg munkavállalónak van tehát személyes tapasztalata a home office-ról; van, aki könnyen átállt, van, aki kevésbé, de tegyük hozzá, nehezített helyzetben, a pandémia nyomására kényszerültünk az átállásra; gyorsan kellett reagálni, az otthoni munkavégzés feltételeinek biztosítására sem volt elegendő idő, a munkaadók egy részét a home office felkészületlenül érte. A munkavállalók számára sem volt a helyzet ideális, gondoljunk a kisgyermekes vagy iskolásokat nevelő szülőkre, a korlátozott mozgástérre stb. Ha ezeket a nehezítő körülményeket „elengedjük”, máris jobban ráláthatunk a home office pozitív oldalaira… Az otthoni munkavégzésnek persze nemcsak előnyei vannak. Kedvezőtlen hatása is lehet; például csökken a kötődés a céghez, kevésbé érvényesül a személyes kapcsolattartásból adódó plusz érték. A home office elidegenítheti a munkatársakat egymástól, ami a szervezetet (is) gyengíti. Fontos a személyes kapcsolat, a rendszeres kommunikáció, a kapcsolattartás. Elengedhetetlen, hogy minden munkavállaló egyformán jól informált legyen a szervezetet, szakmai csoportot stb. érintő kérdésekben; ügyelni kell arra, hogy ne alakuljanak ki kommunikációs klikkek, hogy ne fenyegessen senkit sem az „elszeparálódás” veszélye.
A hibrid munkaszervezéssel ezek a negatív hatások ellensúlyozhatók, ugyanakkor azoknak is kedvező, akik kiválóan funkcionálnak home office-ban, és nem szeretnének a munkahelyi irodába „visszaköltözni”. Egyes ingatlanszakértők szerint egyre inkább azon van a hangsúly, hogy az iroda milyen élményt kínál: „nem az a kérdés, hogy milyen területet biztosít milyen áron, hanem az, hogy képes-e benntartani az embereket”. Ebből fakadóan a jövő vizionált irodája trendi, izgalmas és élményszerű… A kijelölt asztaloknak már nincs értelme, hiszen a heti néhány napban beérkező kollégák célja a munkahelyi kapcsolattartás és az együttműködés. A munkaterületeknek rugalmasabbá kell válniuk.
Valós veszélynek tűnik ugyanakkor, hogy a hagyományos irodák eltűnésével, a személyes kapcsolatok lazulásával csökkenhet a munkavállalók céghez való kötődése.
„Az online meetingek és képzések funkcionálisan szuper módon működnek, ezt megmutatta a pandémia. De eltűnt az a jelenség, miszerint a kollégák a találkozók után még kicsit beszélgetnek, kapcsolatokat építenek egymással. Mindannyian egy kicsit zsoldossá, azaz elcsábíthatóvá válunk, így pedig nehéz elkötelezetten megtartani a munkatársakat. Ez óriási kihívást jelent most a vezetőknek, hogy miként csábítsák vissza a kollégákat az irodába, és hogyan alakítsanak ki egy egészséges egyensúlyt az otthoni és az irodai munkavégzés között, hogyan építsenek ki a vállalat iránt szoros kötődést.”
Nyitókép: Anthony Shkraba/Pexels
2011-ben kezdődött a történetem a Facebookon. Online magazinként 2013 óta létezem. Független vagyok. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.