Boldogan, míg meg nem halunk. Kiút az életválságból, avagy a hőssé válás nagyszerű lehetősége
Minden élethelyzetben egy történetben vagyunk – s ha szerencsénk van, ez a történet a sajátunk. A bajok akkor kezdődnek, ha mások történetét kezdjük el irigyelni, és az ő történetüket akarjuk a sajátunkként megélni. Vagy akkor, ha saját mesénkben kimerülnek a továbblépési lehetőségek, netán eltévedünk benne, nem ismerjük fel segítőinket és ellenfeleinket, sőt össze is keverjük őket –
írja Boldizsár Ildikó meseterapeuta könyvében. A Magvető Kiadó gondozásában megjelent Életválságok meséi – Mesekalauz útkeresőknek c. kötetben 55 öngyógyító történet olvasható. A könyv a három éve kiadott Mesekalauz úton lévőknek – Életfordulók meséi című kötet folytatása. Amíg a 2013-as kötet 43 története az életfordulók jelentőségére, az egyes életszakaszok feladataira hívta fel a figyelmet, az Életválságok meséi a fejlődés vagy az életszakaszok átlépése közben bekövetkezett válságok, elakadások megoldásában segíthetnek.
– A meseterápiában nem a mese gyógyít. Még egyetlen mese sem gyógyított meg senkit. Abban a változási, fejlődési folyamatban, valamint létezési és gondolkodási módban van a gyógyító erő, amit a mese elindít. A cselekvésre való hajlandóságban és képességben, amit a mese pusztán aktivizál – írja a szerző a kötet előszavában.
Az életválságban lévő kérhet és kaphat segítséget a meséktől, de a kiutat neki kell megtalálnia.
A sorsát eldöntő kérdés abban áll, hogy melyik állandó szerepkört választja magának: álhős vagy hős lesz belőle?
A hős mindig ott lép be egy történetbe, ahol felborul a rend. Ahol megbomlik az egyensúly. Ahol kibillennek a dolgok a természetes kerékvágásból. Ahol eltűnik a középpont. Ahol libikókázni kezd a világ, és nem tudni, mi lesz ennek a vége. A hős azért jelenik meg, hogy helyreállítsa az egyensúlyt. Megteremtse a középpontot. A hősben – egy biztató pillanatra – rend keletkezik.
Nem az a hős, aki sárkányokat öl meg, hanem az, aki egyensúlyban van. Aki kidekázza, hogy kívül-belül mindenből pont annyi legyen benne, amennyi a harmonikus létezéshez szükséges. Ez tényleg heroikus feladat. Viszont ebben az értelemben mindannyiunk előtt nyitva áll a hőssé válás nagyszerű lehetősége. Még a legnehezebb életválságokban is. A könyv ezt szeretné megmutatni.
Metamorphoses Meseterápiás Módszer
Tíz év tapasztalatszerzés után kezdett körvonalazódni az a terápiás eljárás, aminek ma Metamorphoses Meseterápiás Módszer a neve. A módszer alapját a világ népmesekincse adja. Boldizsár Ildikó meseterapeuta a történetekből összegyűjtött tudást igyekezett rendszerré szervezni. Mindenre van megfelelő történetet: okuláshoz, erőgyűjtéshez, szórakozáshoz, vigasztaláshoz, rendeződéshez, gyógyuláshoz vagy csak egyszerűen csak gondolkodáshoz, továbbgondoláshoz.

Warwick Goble illusztrációja A Szépség és a Szörnyeteg c. meséhez
A meseterápia nemcsak azért tudott rövid idő alatt létjogosultságot szerezni a terápiás módszerek között, mert egységes és egylényegű világképen alapul, vagy mert komplex kapcsolódási modellt kínál a világhoz, hanem azért, mert érvényes és végtelenül egyszerű válaszokat tud adni arra a kérdésre, hogy mit jelent „boldogan élni” – mondja Boldizsár Ildikó.
A meseterápiában bármilyen élethelyzettel vagy életválsággal találkozunk, azt a kérdést tesszük föl: vajon mit mondanak erről a mesék? És addig keressük a választ, amíg rá nem bukkanunk. Nem kutatóintézetek, akadémiák által jóváhagyott tézisek alapján mondjuk meg, hogy mi a „normális” és mi az „egészséges”, hanem a hagyományban megőrzött évezredes tudáshoz fordulunk válaszokért.
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.