Szórakoztató mesepszichológia. Érzelmi intelligenciát fejlesztő történetek gyerekeknek
A Kulcslyuk Kiadó gondozásában megjelent Kádár Annamária Lilla és Tündérbogyó c. mesegyűjteményes kötet 30 érzelmi intelligencia fejlesztő történetet tartalmaz. Húsz mese ismerős lehet azoknak, akik már olvasták a Mesepszichológia c. könyv első és második kötetét, ezek mellé tíz vadonatúj történet is bekerült a kiadványba. Hogyan hatnak, miben különlegesek ezek a mesék?
Ahhoz, hogy lelkileg egészséges felnőtteké váljunk, jó kapcsolatokat alakítsunk ki, képesek legyünk együttműködni másokkal, saját érdekeinket érvényesíteni, kezelni a konfliktusainkat, és helyes döntéseket hozni, tárgyi tudás mellett elemi szükségünk van érzelmi ügyességre, pallérozottságra is: az érzelmek felismerésének, megfogalmazásának és hatékony szabályozásának képességére.
Ebben a folyamatban fontos segítséget jelenthetnek számunkra a mesék.
Tündérbogyó segít Lillának és a mesét hallgató gyermeknek is kifejezni az érzelmeit, megérteni és elfogadni azokat. Nem oktat ki, nem mondja meg, mit kell tenni, csupán ott van Lillával örömében, bánatában, magányában; együtt érez vele, amikor csalódott; megérti és visszatükrözi érzelmeit; törődik a szükségleteivel, és támogatja őt döntéseiben. Lilla kifejezheti előtte negatív érzelmeit is, nem kell tartania attól, hogy barátja kineveti vagy megkérdőjelezi azokat. Tündérbogyó példát mutat arra, hogyan lehet a fájdalmas belső élményeket – például a haragot, a testvérféltékenységet, a gyászt – feldolgozni, a félelmeket kezelni. Beszélgetnek szeretetnyelvekről, családi történetekről, az álmok, vágyak megvalósulásáról és a másság elfogadásáról is.
A mesét hallgató gyereknek a Lillával és Tündérbogyóval való azonosulás lehetőséget ad saját érzelmei megfogalmazására, kifejezésére és a hasonló önéletrajzi emlékek felelevenítésére.
Életszépítők vélemény
A kötetet 6 éves fiamon tesztelem, először is arra voltam kíváncsi, hogy a 30 meséből melyek keltik fel először az érdeklődését a címük hallatán. A következőkre esett a választása: Szülinapos mese, Karácsonymese, Hogyan lett Lilla kutyatulajdonos? Szívemben születtél.
Nem lepődtem meg. A születésnapok egész évben foglalkoztatják – várja, élvezi ezeket az alkalmakat. A karácsony pedig kifejezetten mesebeli ünnep a számára. A kutyás történet ugyancsak borítékolható volt: két éve az örök vadászmezőkre költözött a család kutyája; halála mindenkit megviselt, fiamat különösen. Ettől kezdődően foglalkoztatja az élet és halál kérdésköre (nemrég nagypapájától is búcsúzni kényszerült), így az sem volt meglepő, hogy a születésmesét választotta negyediknek.
Kádár Annamária életből merített meséit kifejezetten szórakoztatónak találja, élvezi, ha felfedez a történetekben olyan momentumokat, melyek rezonálnak a saját tapasztalataival. S mivel ezek a mesék úgy vannak felépítve, hogy a gyerekek azonosulni tudjanak a szereplő élményeivel, emócióival, garantálható a gyakori AHA-élmény. A történetek tanulságai, s az, hogy minden mese relatíve széles érzelmi skálát vonultat fel a szereplőkön keresztül, amellett, hogy fejlesztik az érzelmi intelligenciát (EQ-t), a saját (szorongatóbb) élmények feldolgozásában is segítik a gyerekeket.
A kötetet Moldován Mária illusztrálta.
A kötet kedvezményes áron megrendelhető a Nyitott Akadémia weboldalán >>
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.