Valaki „szereljen meg”! Ki segít, ha baj van? Hagyományos és alternatív terápiás módszerek

Ha egy embernek válság adódik az életében, úgy érzi, összecsapnak a feje felett a hullámok, esetleg nem tud kilábalni egy nehéz élethelyzetből, frusztrált vagy elakadt, akkor a legjobb, ha segítséget kér. A családi és baráti támogatás nagyon fontos, de van, amikor nem elég. Kihez forduljunk ilyenkor?

Sokan gondolják úgy, hogy a problémáikat maguknak kell megoldaniuk; az önterápiához bőven találnak segítséget, hiszen a boltok polcai rogyadoznak az önsegítő könyvektől, és már az internet is rengeteg otthon alkalmazható módszert kínál. Természetesen ezek között is lehetnek, vannak hasznosak.

Talán mégis az a legszerencsésebb, ha egy másik emberre – szakemberre, segítőre – bízzuk a professzionális megoldáskeresést. Hogy kinek „mi jön be”, melyik módszer vagy szakember az ideális, az mindig függ a probléma jellegétől, a szituációtól és természetesen az adott egyéntől is. Sokféle lehet a cél: stressz-, válság-, konfliktuskezelés, párkapcsolati, életvezetési problémák megoldása, kommunikációs készség fejlesztése, szorongás, depresszió, pánik oldása, önismeret és személyiségfejlődés.

Nehéz választani, hiszen úgy tűnik soha nem látott mértékben szaporodnak a segítő foglalkozások, módszerek, terápiás lehetőségek: a kézenfekvőnek tűnő pszichológusi segítségen túl fordulhatunk mediátorhoz, (life vagy business) coach-hoz, karrier-, vagy életvezetési tanácsadóhoz, kineziológushoz, tánc-, mese-, zeneterapeutához és a sor szinte végtelenül folytatható. A teljesség és a tudományos alaposság igénye nélkül most néhány módszerről szólunk röviden.

Pszichológus

Még mindig ódzkodunk pszichológustól segítséget kérni. Egyrészről a sztereotípiák miatt („nem vagyok bolond, hogy dilidokihoz menjek”, illetve él a képzet, hogy a pszichológusnál feltétlenül zokogva kell – a kanapén fekve – vélt vagy valós gyermekkori sérelmeinkről beszélni), másrészt azért, mert saját belső előítéleteinket, ellenállásunkat a legnehezebb legyőzni.

Sokkal egyszerűbb megmagyarázni, miért nem megyünk pszichológushoz. Miért nem kell AZ nekünk. Egyszerűbb, mint belátni, megfogalmazni, hogy szükségünk van ARRA. Valahol elakadtunk, és a saját erőnkből nem tudjuk megoldani.

Igen, sokan tartanak tőle, hiszen ez valamiféle önmarcangolásnak tűnik, amire az ember saját elhatározásából nehezen vállalkozik. Igen, számolnunk kell vele, hogy valóban szembesülhetünk fájdalmas felismerésekkel, új nézőpontokkal magunkkal kapcsolatban. A pszichológus nem ítélkezik, nem kritizál, nem bánt szándékosan, de tapinthat fájó pontokra. Felfedheti – magunk előtt is rejtett – viselkedésmintáinkat, játszmáinkat, elhárító mechanizmusokat: mindazt, amivel takargatjuk magunk előtt is érzéseinket, cselekedeteink mozgatórugóit. Hárítunk, tagadunk, megmagyarázunk, kompenzálunk, védekezünk – így működünk. Ő pedig megmutatja ezt nekünk. Megláttat valamit, amit addig másik szögből néztünk. Rákérdez, egyszerű választ vár és kimondhatunk valamit, amit addig még nem.

Súlyokat tehetünk le. Megkönnyebbülhetünk, ráébredhetünk valamire, megszabadulhatunk nyomasztó terhektől. De egy valamit nem várhatunk: a pszichológus nem végzi el helyettünk el a munkát. Nem, a pszichológus nem oldja meg. Egyedül semmiképp sem. Vezeti a terápiát, de a munkát a kliens végzi. Akinek szépen lassan egyre mélyebbre kell merülnie saját működésének megértésében és megismerésében. Ezért fontos, hogy ha valaki rászánja magát a pszichoterápiára, akkor gyűjtsön kellő erőt, elszántságot és mindenekelőtt őszinteséget, mert alibi látogatásokkal csak az önbecsapásai és kudarcai számát fogja növelni.

 

Életvezetési tanácsadó – coach

Konkrét élethelyzeteket, nehézségeket segíthet megoldani egy életvezetési tanácsadó, egy coach. Ilyenkor a fókusz sokkal inkább a jelenen és a jövőn van, az aktuális elakadás feloldásán és kiküszöbölésén, jövőbeli stratégia gyártásán. Nem komoly mentális vagy pszichés problémák megoldását ígéri ez a lehetőség, de professzionális segítséget nyújthat egy konkrét cél eléréséhez.

Mediátor, mentálhigiénés szakember

Házassági, párkapcsolati válságokat oldhat fel egy párterapeuta, mentálhigiénés szakember vagy mediátor. Két ember – akár elviselhetetlenségig – megromlott viszonyában óriási változást jelenthet egy közvetítő fél, valaki, aki kívülállóként, pártatlanul „tolmácsol” a felek között, és aki ezzel új nézőpontot, objektív megközelítést nyújt. A pár tagjainak pedig változhat viszonyulásuk magukhoz, társukhoz vagy a problémához.

Egy kicsit könnyebbnek, ha szigorúan fogalmazunk: „megúszósabbnak” tűnnek azok a módszerek, amelyek kevesebb belefektetett munkát igényelnek. Valószínűleg éppen ez adja a vonzerejüket is: a passzivitás. Nem kell mélyre menni, nagyon kitárulkozni, sokat megmutatni, hosszan dolgozni. Szinte csak ott kell lenni. Erről azért szó sincs, hiszen mielőtt ezekkel a módszerekhez fordulnánk, fontos tisztázni, hogy mire is valók, hogyan dolgoznak, hatnak.

Alternatív módszerek. Kineziológia

A kineziológiai oldás során a szakember izomtesztelést végez, amellyel a szervezet energetikai egyensúlyának megbomlását vizsgálja, majd felderítve az energiablokkokat, különféle korrekciókat használ ezek helyreállítására. A módszer elsősorban a stresszoldásban, félelmek kezelésében, belső akadályok felszámolásában, és a harmónia kialakításában, a vitalitás és energiaszint növelésében segíthet.

Mindez természetesen számos területen éreztetheti áldásos hatását, de nem várhatjuk tőle, hogy néhány oldás után életünk minden területe egy csapásra kivirágzik, a problémák varázslatos módon megoldódnak.

Családállítás

A Hellinger-féle családállítás azon a megállapításon nyugszik, hogy az egyes emberek életére a családtagok, felmenők nehéz sorsa is hatással lehet. A kibővített családi lélekben – a generációkon átívelő hatás révén – ugyanis olyan emberek sorsa is összefonódhat, akik – akár — soha nem is találkoztak.

Egy ma élő ember – tudattalanul – átvállalhatja egy másik ember sorsát, nehézségeit, érzéseit, vagy épp nem a megfelelő helyet foglalja el a családi mezőben. A családállítás során egy szimbolikus jelenetben „idézik” meg a családtagokat és a rendszer működését próbálják helyreállítani. A módszert általában életviteli problémák, párkapcsolattal és gyermekvállalással kapcsolatos tartós nehézségek, szülő-gyerek viszony zavarai, nehéz élethelyzetek esetén ajánlják.

A résztvevők nagy többsége pozitív változásról számol be az állítást követően, mégsem lehet az illúziónk ezzel a módszerrel kapcsolatosan sem, hogy élhetünk vele akár hetente, mert a mindennapos problémáinkra itt – újra csak passzívan – megoldást remélünk. Ez a módszer inkább az „alapokat” teszi helyre, káros kapcsolódásokat szüntethet meg, nehéz élethelyzetekből, sorsokból való kilépést segíti. Ráadásul sokszor megrázó és katartikus erejű egy állítás, aminek feldolgozásához is idő kell.

A felsoroltakon kívül számos lehetőség kínálkozik annak, aki vágyik fejlődésre, önmagával kapcsolatban egy kis tisztánlátásra, változásra. Sok esetben a különböző módszerek egy személyben összekapcsolódnak (egy pszichológus is lehet coach, vagy kineziológus) és ezzel még komplexebb segítséget nyújthat. Bármelyik módszert választjuk is, ne higgyük, hogy a hatásért nem kell dolgozni és a sikert könnyen adják. És hogy melyiket ajánljuk? Olyan módszert érdemes választani, amelynek van számunkra hiteles képviselője. Olyan, aki meggyőz, akire rá merjük bízni magunkat, és aki előtt képesek vagyunk megnyílni.

 

Kapcsolódó összeállítások

Csak a hülyék mennek pszichológushoz?

Csak a hülyék mennek pszichológushoz?

A menekülés nem megoldás. A saját életed kiválasztottja te magad vagy!

A menekülés nem megoldás. A saját életed kiválasztottja te magad vagy!

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

15 − öt =

hirdetés