Megteremtett álmok. Hundertwasser épületei (2.)
Friedensreich Hundertwasser életre keltett álomvilágában az építőművészet szerves egységet alkot a képzőművészettel és párbeszédet folytat a természettel.
Folytatva Hundertwasser sorozatunkat, ezúttal a művész gyermekek számára épített alkotásaiban gyönyörködhetünk, melyek némelyike most is álomszőtte épület.
“Ha hagyjuk, hogy a természet fesse ki házaink falát,
akkor a falak természetesek és emberiek lesznek –
és akkor új életet kezdhetünk.”
(Hundertwasser 1981)
Sorozatunk első részében két ikonikus lakóépületet, a darmstadti Forest Spiralt és a bécsi Hundertwasser Házat mutattuk be. A második részben Hundertwasser gyermekek ihlette, gyermekeknek létrehozott létesítményei következnek, melyekre szintén az erős színek és a puha, organikus formák a jellemzőek.
Napközi, Frankfurt Am Main, Heddernheim
A németországi Frankfurtban óvodai létesítménybővítés kapcsán 1986-ban felkérték Hundertwassert, hogy tervezzen egy napközit. A tervezéskor Hundertwasser célja az volt, hogy az északi kerület lakó- és közigazgatási épületeivel szemben kontrasztot teremtsen. A napközi épülete olyan, mint az erdős domb két ék alakú kitüremkedése. A dőlt tetőt beültették növényekkel; fel lehet rá gyalogolni és pihenőhelyként használható.
A földszinti részen kaptak helyet az óvoda számára kialakított helyiségek, míg az emeleten a nagyobb gyermekek számára napközit alakítottak ki. Az átgondolt tervezésnek köszönhetően az emeletről is közvetlenül ki lehet jutni az épületből.
A tervező a helyiségekben használt anyagok és rendhagyó formák által ötletes és költői légkört kívánt biztosítani a gyerekek számára. Hundertwasser 1992 októberében szerzett tudomást arról, hogy tudta és beleegyezése nélkül az általa fűvel és fával megálmodott tetőt kiegészítették betonteraszokkal, valamint lépcsőt és járdát építettek. Miután pert indított a város ellen, az a köztes megoldás született, hogy az általa elképzelt, növényekkel és fákkal borított dombot helyettesítették némi gyeppel egy sekély földrétegen.
Martin Luther Gymnasium, Wittenberg
Hundertwassert 1997-ben bízták meg a Martin Luther Gymnasium felújításával a németországi Wittenbergben; a rekonstrukció két évig tartott. A művész szerint az építészet óriási bűnt követ(ett) el a gyerekek, fiatalok ellen a számukra tervezett, épített intézményekkel: jéghidegen elnyomta lelküket, visszafogta bimbózó kreativitásukat évtizedeken keresztül. Az agresszív, szabályozott építészet az ifjúság legszebb éveit rabolta el. A felújítás eredményeként a fiatalok folyamatosan élénk és pozitív kapcsolatot létesíthetnek a természettel, a szépséggel és a kreativitással, amely majd alakítja életüket.
Ronald McDonald ház, Essen
1999 augusztusában vázolta fel először Hundertwasser ezt a központot, amely az esseni egyetemi klinikán komoly betegségekkel kezelt gyermekek családjainak biztosít ellátást. Németországban 14 Ronald McDonald ház működik, az esseni az egyik, ahol a családtagok komfortosan érezhetik magukat, mialatt gyermeküket a kórházban kezelik.
Az építés helyszínéül Hundertwasser a Grugapark centrumát választotta; igazolva azt a ‘tételt’, hogy nem kell a természetet megsemmisíteni, ha építünk, és az építkezés befejezését követően a hely természetesebb lehet, mint előtte. Ez az elv tette lehetővé, hogy az egyik leghíresebb németországi parkban adják át az általa tervezett központot 2005-ben.
Meglepő, szinte meseszerű látványként tárul a park látogatói elé az arany hagymakupolás épület, mely Hundertwasser utolsó munkája volt.
Kids Plaza, Japán, Osaka
A Kids Plaza játszótér és kalandok világa is egyben a gyermekek számára, ahol kiállítások és rendezvények teszik lehetővé számukra, hogy játékosan fedezzék fel a világot. A színes, kalandos épület ellenpólusa a steril, számítógépekkel vezérelt és embertelen építészetnek, melyben a gyerekek a legtöbb idejüket töltik.
A gyermekek megtapasztalhatják itt az építészet szabálytalan, organikus és kreatív sokszínűségét, mely inspirálja a képzeletet és a fantáziát, mintegy helyrebillentve a gyermek lelki egyensúlyát.
Az egyes emeleteket elnevezték, utalva az adott szinten elérhető élményekre. A „Próbáljuk ki” (Let’s Try Floor) emeleten játékosan tanulhatnak a gyermekek – többek között kipróbálhatják a villamosságot, láthatják a világot egy bogár szemével, megtapasztalhatják, mi hallható az anyaméhben. A „Játsszunk” (Let’s Play Floor) szinten kipróbálhatják például a pláza szimbólumának számító Henteko-na-machi (különös város) létráit és meredek csúszdáit. Az „Alkossunk” (Let’s Make Floor) szinten megismerhetik a gyerekek az alkotás örömét, akár számítógéppel, akár kézzel vagy lábbal.
Írta: Király-Dobos Beatrix
Nyitókép: Fotocommunity Marco Cybulski Marco81
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.