Nyelvtanulás gyerekkorban. Mikor érdemes elkezdeni? Mire kell figyelni? Az Il Mondo Nyelviskola vezető nyelvtanárát kérdeztük
Annyit érsz, ahány nyelvet beszélsz – tartja a mondás. Ha hihetünk a statisztikáknak, a magyarok meglehetősen csehül állnak e vonatkozásban.
Az alábbi grafikon szerint a 25-64 év közötti lakosság 37 százaléka beszél legalább egy idegen nyelvet, ezzel az Európai Unióban az utolsók között kullogunk, minden szomszédos ország megelőz bennünket, noha a nyelvtanulás Magyarországon is a kötelező tananyag része, a diplomához pedig elengedhetetlen a nyelvvizsgák megléte.
Sokan állítják, hogy a nyelvtanulást minél előbb érdemes elkezdeni, már az oviban lehetőséget kínálnak nyelvi foglalkozásokra, és sok általános iskola indít idegen nyelvi tagozatot, a gyerekek első osztálytól tanulhatnak nyelveket. A téma megosztja a szakembereket és a közvéleményt is. Annyi bizonyos, hogy
a nyelvtanulással töltött évek és a nyelvvizsga-bizonyítványok nem feltétlenül jelentenek garanciát a magabiztos nyelvtudásra és a fejlett kommunikációs készségre.
Vodenicsarov Éva, az Il Mondo Nyelviskola alapítója, nyelvtanára szerint a nyelvtanulásra sokan még mindig mumusként tekintenek; az érettségi vagy a felvételi miatt kiszenvednek egy-két nyelvvizsgát, majd a tudás – folyamatos nyelvhasználat híján – kopni kezd. A nyelvtanulással töltött évekhez mérten néha egészen megdöbbentő a felejtés foka.
Ha a tanulás pusztán muszáj-tantárgyként él a gyerekben, ha nem szereti az órákat, esetleg a tanárral sem szimpatizál, a nyelvtanulás inkább kín lesz számára, mint élmény. Évekre megakaszthatja. Fontos a motiváltság.
Sok múlik a nyelvkönyveken is – erre a szülőknek, tanulóknak sok esetben nincs ráhatásuk. A szakember szerint a manapság használt tankönyvek többsége mellőzi a magyar nyelvű leírásokat, így a diák csak tanár segítségével tud haladni. Ha megakad, és valami oknál fogva nem tud felzárkózni, az komolyan visszaveti a fejlődési folyamatban.
Hol tanuljon a gyerek nyelvet? Iskolában, nyelviskolában, magántanárnál?
Vodenicsarov Éva úgy látja, sok tanár nem veszi a fáradságot a kreatív oktatáshoz, jóllehet nehéz is ezt 15-20 létszámú csoportok esetében érvényesíteni. A tanulók elvesznek a tömegben, nem az egyéni szintjüknek, képességüknek megfelelő ütemben haladnak.
Nyelvtanításnál is figyelembe kellene venni a gyermek képességeit!
Diszgráfiás, tanulási nehézséggel küzdő gyerekekről sem szabad lemondani! Semmiképpen sem kezelhetők gyenge képességűként – esetükben más tanulási módszert kell alkalmazni. Sikerélményre mindenkinek szüksége van. Az iskolai oktatás hiányossága, hogy extra figyelemre nem nagyon van lehetőség. Vodenicsarov Éva ezért is tartja hatékonynak a kis csoportos nyelvoktatást illetve a magánoktatást. Nagyobb hangsúlyt lehet fektetni a beszédcentrikusságra és mindenekelőtt az egyéni képességekre.
Hány éves kortól tanuljon a gyerek nyelvet?
Az Il Mondo Nyelviskola tanára szerint 8-9 éves kor előtt csak akkor érdemes komolyabb szinten nyelvet tanítani, ha valamelyik szülő idegen anyanyelvű. Vegyes nemzetiségű családoknál arra érdemes figyelni, hogy a gyermek helyesen sajátítsa el a nyelvtani alapokat, de a szókincs- és a beszédkészség fejlesztésére is figyelni kell. A nyelvoktató szerint egyébként az általános iskola 3. osztályától elég lenne bevezetni a nyelvtanulást.
– Természetesen egészen pici korban már lehet idegen nyelvű dalokat, mondókákat hallgatni a gyerekekkel, nagyon jó alapozó, nálunk vannak is ilyen foglalkozások. A szülő is gyakorol, a gyermek is tanul – teszi hozzá a szakember.
Milyen nyelvvel kezdjük?
A mai világban az angol megkerülhetetlen – hangsúlyozza Vodenicsarov Éva -, de más nyelvek ismerete is fontos lenne. Később a munka világában könnyebben érvényesülnek azok, akik egy kevésbé népszerű nyelv ismeretét is birtokolják. Jó munkahelyeket lehet nyelvtudással megszerezni; érdemes kihasználni, hogy sok külföldi egyetemen lehet ösztöndíjjal nyelvet tanulni.
Milyen intenzitással tanuljon a gyerek?
Heti 60 perc bőven elegendő a nyelvtanár szerint.
– A cél az, hogy a gyerek megszeresse a nyelvet és meg merjen szólalni. Nyelviskolánk is erre igyekszik összpontosítani. Nem a szokásos sémával dolgozunk. Újonnan bevezetett módszerünk, a Sétálj velem angolul/olaszul program, melynek keretében kint a szabadban, különféle helyszíneken és szituációkban tanulunk, kötetlenül. Folyamatosan adódnak témák, melyeket az adott nyelven kibontunk.
Adott nyelv elsajátítása mindig egyénfüggő. A kisebbeket lehetőleg ne terheljük egyszerre több nyelvvel, a kifejezetten jó képességűeket is összezavarhatja.
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.