Teremtő vágyak. Szerelmek, múzsák, szeretők. Megjelent Gerevich József pszichiáter trilógiájának harmadik része. Könyvajánló videóval

Gerevich József Budapesten élő és praktizáló pszichiáter, pszichoanalitikus Teremtő vágyak c. könyvsorozata művészek sorsát és konfliktusát, szerelmét és elválását, sikereit és tragédiáit mutatja be belülről és művészetükön keresztül. A sorozat harmadik kötete 2018. őszén jelent meg és a Szerelmek, múzsák, szeretők címet kapta. Igényes kivitelű, védőborítóval ellátott keménytáblás, színes festményekkel illusztrált kiadvány.

Az első kötet – Művészek és múzsák – 2016-ban, a második  – Múzsák és festők – 2017-ben jelent meg. A 2016-os sikerkönyvben a pszichiáter 25 világhírű festőművész életének egy-egy különös, izgalmas történetén keresztül mutatja be művész és múzsája szenvedélyes viszonyát, azt a sokszor szövevényes, rejtélyes viszonyt, amelyből majd a remekmű, mint alkotás megszületik. A 2017-es kiadású – Gerevicz professzor és Bácskai Erika által szerkesztett – könyv Csepeli György szociológus, szociálpszichológus szavait idézve „kulcsot kínál a minden emberben dúló démonok megértéséhez, rámutatván a körülményekre, amelyek megléte esetén a pusztulás és a pusztítás előre látható. (…) az írások mindegyike arról szól, hogy a modernitás a gyermeket sebzi, aki felnövekedni képtelenül, felnőtt testében él tovább. A felelős, autonóm, szabad életre képtelen férfiak és nők támasz és segítség híján bódító szerekhez folyamodnak, melyek ideig-óráig kimenekítik őket az aktuális bajokból, de egy jóval nagyobb baj árán, melynek fogságából már nem tudnak szabadulni.”

– Aki már olvasta a Teremtő vágyak előző két kötetét, szerencsésnek mondhatja magát, hisz tudja, hogy Gerevich személyében megbízható, tapasztalt túravezető kalauzol bennünket a titkok világában, az emberi lélek rejtett ösvényein. (…) Tudományos és alkotói késztetése az ember ősi vágyával azonos: megismerni, megérteni, megszeretni. Megismerni a megismerhetetlent; megérteni és megszeretni a mást, a másikat; s megszeretni a gyengét, az esendőt is – írja Sárosdy Judit művészettörténész a kötet előszavában.

A 2018-ban megjelent kötet művészek sorsát és konfliktusát, szerelmét és elválását, sikereit és tragédiáit mutatja be. A következő kérdéseket igyekszik körbejárni: ki van a vászon mögött? Mi dolgozik a művészben az alkotáskor? 

– A festményeket nem csak bámulni lehet. Játszhatunk is velük. Több különböző képet összerakhatunk és létrehozhatunk belőlük egy újat. (…) Én is játszom a képekkel. A játék lényege az volt, hogy

sokáig néztem festményeket, és gondolataimat összerendezve utánaeredtem a képek keletkezéstörténetének. Arra voltam kíváncsi, milyen személyes motívumok játszottak szerepet a mű születésében. Annyira belelendültem ebbe a játékba, hogy meg sem álltam addig, amíg három kötet, hetven találkozás nem lett belőle

– írja a szerző, aki hivatása szerint a pszichiátriai betegségek teljes spektrumának diagnosztikájával és kezelésével foglalkozik négy évtizede; kiemelten a hangulatzavarokkal (depresszió, bipoláris zavar, öngyilkossági késztetés), a szenvedélybetegségekkel (alkohol- és drogprobléma, dohányzás), a szerencsejáték-szenvedéllyel, az evészavarokkal, a partnerkapcsolati problémákkal (válás előtt, közben vagy után) és a szexuális zavarokkal. 

A Teremtő vágyak c. könyvsorozat mellett több könyvet jegyez önállóan vagy társszerzőként. Fontosabb művei: Terápiák társadalma, társadalmak terápiája (1983), Ifjúság és drogfogyasztás (1997), Lány a szekrényben (2005), Ágyban dől el? (2015)

Szerelmek, múzsák, szeretők – fejezetcímek

1. Vágyteljesítés

2. Kölcsönös függőség

3. Elbocsátó, szép üzenet

4. Eltaszított művészek és múzsák

5. Önvizsgálat

6. Zuhanás a mélybe

7. A boldogság kikötője

Kikről olvashatunk a kötetben? A teljesség igénye nélkül: Louis Wain és Emily Ricardson, Abramović és Ulay (ld. video), Ferdinand Hodler és Valentine Godé-Darel, Gwen John és Auguste Rodin, Pablo Picasso és Francoise Gilot, Rippl-Rónai József és Bányai Elza, Ország Lili és Bálint Endre, Amrita Sher-Gil, Berény Róbert és Breuer Etelka

Részlet a könyvből

Műalkotásként megélt szakítás 

– Marina Abramović és Ulay két performanszművész, akik 12 éven át élet- és művésztársak voltak, 1988-ban elhatározták, hogy szakítanak. A szakításnak azonban nem a megszokott megoldásai közül választottak, hanem olyat, amely korábban még nem szerepelt a szakításmódok repertoárjában: végigjárták a mintegy 5000 kilométer hosszú kínai nagy falat. Pontosabban nem végig, hanem a közepéig. Mert nem együtt, nem kéz a kézben, hanem külön-külön mentek, a fal két végétől. (…)

2010-ben találkoztak újra, és ahogy szakításuk alkalmával, most is a nyilvánosság előtt. A New York-i Modern Művészetek Múzeumában Marina Abramović A művész jelen van c. retrospektív kiállításán a művésznő a múzeum egyik termének közepén egy négyzet alakú asztal egyik oldalán ült mozdulatlanul…

Itt látható ez a rendkívül szuggesztív jelenet, 1:15 perctől

Hasonlóan izgalmas részletek tárulnak fel művészek magánéletéből Gerevicz József által a Szerelmek, múzsák, szeretők c. kötetben. A 192 oldalas könyv a Noran Libro Kiadó gondozásában jelent meg. A Kossuth Kiadó weboldalán rendelhető >>

Nyitókép: Max Beckmann, Tánc Baden-Badenben (1923) c. festménye alapján

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy + 1 =

hirdetés