Eredeti tárgyak, megrendítő sorstörténetek. A világhírű Titanic kiállítás Budapesten
2017. nyarán nyílt meg a világhírű Titanic kiállítás Budapest belvárosában – körbejártuk a 2300 négyzetméteren berendezett tárlatot. Varázslatos hangulatú, hátborzongató időutazásra számítottunk és nem csalódtunk.
A volt VAM Design Center helyén működő Komplex jó választás, misztikus hangulatú pincetermeiben rendezték be a tárlatot, amely több száz eredeti műtárgyat vonultat fel. A szervezés egy évet vett igénybe, magát a kiállítást pedig egy hónap alatt építették fel a belvárosi helyszínen. A kiállítás elemeit 15 kamionnal és 2 repülővel szállították Budapestre – több mint 80 ezer kilogrammot nyomnak.
Láthatók a hajóroncs technikai felszerelései, berendezési tárgyai, az utasok személyes holmijai; de a kiállítás tervrajzokat, korabeli fotókat és mozgóképeket is bemutat, s persze magát a hajót is, falméretű metszetrajz és óriásmakett formájában. Nem kell elképzelni, mert valóságosan látható, hogy milyen volt a Titanic ebédlője, a folyosó, vagy egy első osztályú kabin. A személyes tárgyak sokfélék; láthatók parfümös üvegek, bőrcipő, pantalló, ékköves gyűrű, alkalmi táska, láncos zsebkés, zsilettes borotva, könyv, pénz, fogkefe…sőt, éjjeli edény is (bár az kevésbé személyes). A gépházat is rekonstruálták, sőt, a végzetet jelentő jéghegyet is megidézi egy látványos és szó szerint fagyos installáció.
Rengeteg információ és látnivaló várja a látogatókat – érdemes legalább 2 órát a kiállításra szánni. Milyen érzés végigjárni? Egyszerre ébreszt csodálatot s vált ki megdöbbenést – érdekes és felkavaró.
Megkönnyebbülés a végén kiérni a fényre, előtte megpillantani a tárlat valószínűsíthetően egyik legnépszerűbb attrakcióját, a falméretű óceános-naplementés hátteret és a hajóorr miniatűr mását. Fel lehet rá mászni, sőt, ajánlott is legalább egy fotó erejéig. Kate Winslet és Leonardo di Caprio a romantikus repülős jelenettel örökre beírta magát a filmtörténetbe, ahogy a film főcímdala is a halhatatlan slágerek közé. A My Heart Will Go On fel is csendült a tárlat megnyitóján, Janicsák Veca énekelte el.
Képgaléria – a fotók kattintással nyithatók meg nagy méretben
Érdekességek a Titanicról
A Titanic korának legnagyobb utasszállító hajója volt: hossza 269 méter, szélessége 28 méter, magassága a gerinctől a kémények tetejéig 53 méter. Építése 3 évig tartott, több mint 15 ezren – köztük ácsok, hajómérnökök, villanyszerelők, festők, gépészek, belsőépítészek – dolgoztak azon, hogy a legmodernebb hajótechnikával a legfényűzőbb bútorokkal és tartozékokkal szereljék fel. A hajón összesen 29 gőzkazán és 159, egyenként közel 5 méter átmérőjű kemence volt. A Titanic óriási, 50 ezer lóerő összteljesítménnyel bírt.
Berendezése páratlanul fényűző volt. A pompás főlépcsőtől az éttermekig és a kabinokig nagy figyelmet fordítottak a bútorzatra mind a három osztályon. A fedélzeten volt tornaterem, uszoda, törökfürdő, squash pálya, olvasóterem.
1911. május 31-én több mint 100 ezer fős tömeg gyűlt össze, hogy megnézze a Titanic vízre bocsátását. Ekkor a hajó építésének befejezése még további tíz hónapot vett igénybe. Első próbaútjára 1912. április 10-én indult.
Befogadható utasok száma: 2435 fő
Befogadható személyzet száma: 885 fő
Mentőmellény: 3640 db
Mentőcsónak férőhely: 1178 fő
A hajó építése közben a Titanic tulajdonosai a mentőcsónakok számára 32-ről az akkori brit törvényi előírásokban szereplő 16-ra csökkentették, ami csupán 1178 utas számára volt elegendő.
1912. április 10-én a Titanic elhagyta a Dél-Angliai kikötővárost, Southamptont és az északi Atlanti-óceánon keresztül New Yorkba indult. A fedélzeten 2228-an tartózkodtak. 1523 ember számára a véget jelentette. A hajó 1912. április 14-én húsz perccel éjfél előtt jéghegynek ütközött, majd április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor kettétörve elsüllyedt. Roncsait 1985. szeptember 1-jén találták meg 3821 méter mélyen.
A hős magyar hajóorvos
A tárlat önálló magyar részlege az elsüllyedt hajó magyar vonatkozásait ismerteti. A megnyitón egyik érdekességeként rövid beszédet mondott Völgyi Péterné dr. Reich Márta tanár, akinek nagyapja, Lengyel Árpád hajóorvosként élte át a tragédiát.
Lengyel Árpád 26 évesen fül-orr-gégész szakorvosként figyelt fel az állásajánlatra, melyben magyar, de angolul jól beszélő orvost kerestek a Carpathia személyszállító hajóra. 1912. április 15-én ő látta el elsőként az elsüllyedt Titanic túlélőit, a Carpathia fedélzetére segített, átfagyott, rémült embereket, ő fogadta az érkezőket. Százával mentették ki az embereket a fagyos óceánból.
– Rendkívül szomorú út volt. Könnyekre fakasztott mindenkit a menekültek jajgatása. Ki a gyermekeit, ki a szüleit, ki pedig az élete párját kereste. Mindannyian sokkos állapotban voltak. Sokan csak órák múltán találták meg hozzátartozójukat, legtöbben azonban azok eltűnése felett keseregtek – írta visszaemlékezéseiben Lengyel Árpád.
Sok sérült embert is el kellett látni a Carpathián, míg a hajó New Yorkba nem ért. 1912. április 18-án este, zuhogó esőben érkezett meg a kikötőbe, több ezer ember várta a túlélőket. A hős magyar orvos ez után az út után visszatért a civil életbe.
***
A Titanic kiállítás 2017. július 20-tól minden nap – vasárnap és ünnepnapon is – reggel 9 és este 8 óra között látogatható 2017. december végéig. Részletek: www.titanickiallitas.hu
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.