Görbe tükör: ami másokban irritál, az rólad is árulkodik? Önreflexiós gyakorlat
A kérdésre, hogy mely tulajdonságokat tartasz másokban irritálónak, általában könnyen, gyorsan jönnek a válaszok. Rangsorolni ezeket már sokkal nehezebb vagy csak egyet kiválasztani. Lehetne ez is egy feladat: gondold végig, mi a legirritálóbb tulajdonság számodra! A pozitív, értékes tulajdonságokról sem nehéz nyilatkozni. Ha másokról van szó.
A fotón olvasható két kérdést Olvasóinknak tettük fel a Facebookon. Ha azt kérdeztük volna: mely tulajdonságokat tartod magadban a legirritálóbbnak, szinte biztos, hogy az alábbi lista (lentebb olvashatod) teljesen másképp nézne ki. Nem vagyok biztos abban, hogy szerepelne benne például a hazugság, az ostobaság, a rosszindulat… Magukról a legritkább esetben mondjuk ki egyenesen, nyersen: hazug, ostoba, rosszindulatú vagyok. Másokban bezzeg mennyire zavar ez és az…!
Gondolnád, hogy általában az irritál bennünket, amivel dolgunk van, ami bennünk is mocorog valamilyen formában? Ami nincs teljesen a helyén… Carl Gustav Jungot idézve:
minden, ami másokban irritál minket, hozzásegít saját magunk megértéséhez.
Ez a feladat tehát egy önismereti gyakorlat, képletesen: tükör. Egyik olvasónk rá is érzett erre, azt írta: jó kis feladat ez, rávilágított mivel van még dolgom, ami a további fejlődésem illeti.
A továbbiakban olvasóink válaszait olvashatjátok.
Pár gondolat, ami közelebb vihet a megértéshez: a legirritálóbbnak nevezett tulajdonságok nagy része az önértékelés, önbizalom, énvédelem kérdésköréhez tartozik. Nem mindig nyilvánvaló, de az arrogancia is önvédelem, gyakran kisebbségi komplexusból nő ki. Nem jut az eszünkbe, hogy akinek gondja van a tekintéllyel, az arroganciával, annak érdemes dolgoznia az apjával való kapcsolatán. Az ún. földhözragadtság a biztonságérzethez, a bizalom-ősbizalomhoz fejlődéslélektani szakaszhoz kapcsolódik, eredője jellemzően a korai gyermek-szülő kapcsolat. A hazugság, felelősséghárítás az ún. éhhatékonyság kérdésköre, gócpontjai az önértékelés, önbizalom, érdekérvényesítő képesség. Ez is kora gyerekkorban alapozódik meg. Ahogy a bizalom-ősbizalom, adni-kapni képesség is, melyhez a világhoz, emberekhez viszonyulunk – jellemzően anyai viselkedésminta kora gyerekkorból.
Jó hír, hogy soha nem vagyunk készen, élethosszig dolgozhatunk a sérült énrészeinken – ez nem pusztán lehetőség, hanem feladat is. Boldogulásunkat segíti – kapcsolatainkat emeli.
Legnehezebben tolerálható tulajdonságok (Olvasóink írták)
Földhözragadt és ennek minden szinonimája; rosszindulatú
Hazugság – az elhallgatás is ide tartozik
A hibáztatás, a támadás, a rágalmazás, amikor védekezni kényszerülünk
Rosszindulat, a tolerancia teljes hiánya, ostobaság, alattomosság, őszintétlenség
Felelősséghárítás, őszintétlenség, gúny, lenézés, arrogancia
Indokolatlan önteltség (nem a természetes önbizalomra gondolok), hazugság, irigység, rosszindulat (mondjuk az az irigységből fakad)
Ostobaság rosszindulattal párosulva, megbízhatatlanság, érdeklesés
Árulás, visszaélés a bizalommal és a szeretettel, kihasználás
Arrogancia, pökhendiség
Ostobaság, irigység
Ostobaság, rosszindulat
Rosszindulat, rasszizmus
Szarkeverés irigységgel párosulva
Igénytelenség, arrogancia
Legértékesebbnek tartott tulajdonságok (Olvasóink írták)
Nyitott, befogadó, elfogadó, megengedő, szeretni tudó
Önzetlenség
Az együttérzés képessége, mert ebben benne van az is, hogy visszatükrözi a szeretetet, a könnyed hozzáállás a dolgokhoz, valamint a megbízhatóság is
Intelligencia, megbízhatóság, egyenesség, lojalitás stb.
Őszinteség, alázatosság, segítőkészség, nagylelkűség, figyelmesség, tisztelet, minden tiszta szándékú gondolat, tett érzés
Önzetlenség, kedvesség, őszinteség, életkedv
Őszinteség, megbízhatóság
Gerincesség, becsületesség
Együttérzés, alázat
Intelligencia, önzetlenség
Segítőkészség, intelligencia
Segítőkészség, humor
Megbízhatóság
Kedvesség, humor
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.