Bababarát környezet, készségfejlesztés, önállóságra nevelés. 60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak. Könyvismertető
Amikor egy baba megszületik, természetes, hogy telve vagyunk várakozással — féltve óvjuk őt, és gondoskodunk róla. Ezek mellett fontos az is, hogy békés, nyugodt környezetet teremtsünk a számára, bátorítsuk felfedezőkedvét, fejlesszük figyelmét, és megtanítsuk koncentrálni. A Móra Könyvkiadó gondozásában megjelent, Maria Montessori pedagógiáján alapuló könyv ötleteket és gyakorlatokat ajánl a szülőknek a születéstől a baba 15 hónapos koráig.
A 60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak c. kötetből megtudhatjuk többek között, hogy, hogyan alakítsuk ki az újszülött környezetét, hogyan készítsük el a baba különböző fejlődési szakaszaihoz illeszkedő, az érzékelést segítő eszközöket, hogyan segítsük a baba képességeinek fejlődését, hogyan neveljük önállóságra, hogyan teremthetünk a családban derűs légkört.
A szerző Marie-Hélène Place 1994 óta ír könyveket Maria Montessori nevelési elvei és gondolatai alapján. Írásait számos nyelvre lefordították. A Móra Családi Iránytű sorozatában 2012 óta jelennek meg hasonló önsegítő könyvek; hamarosan két újabb Montessori kötet lát napvilágot: a 100 Montessori fejlesztő gyakorlat 18 hónapos kortól, valamint a 100 Montessori fejlesztő gyakorlat 3-6 éveseknek c. kötetek.
A Maria Montessori pedagógiáján alapuló kötetek a legkisebbek nevelésének kérdéseivel foglalkoznak. Az iskolateremtő orvos-pedagógus kiindulópontjának tekintette, hogy tisztelni kell a gyermekeket, akiket a világ megismerésének vágya vezérel. Ezért a felnőttek elsőrendű feladata, hogy biztosítsák számukra az önálló és szabad cselekvés lehetőségét.
– Világosan látszik, hogy a felnőtt állandó ellenőrzésével, folytonos dorgálásával és önkényes parancsaival zavarja és akadályozza a gyermek fejlődését. Ezzel csírájában fojtja el a gyermek minden kreatív erejét – vallotta Maria Montessori. Ez a kivételes intelligenciával rendelkező, önfeláldozó asszony az ember nevelésének szentelte életét: a szülőnek, aki kísér, és a gyermeknek, akit kísérnek.
***
A 60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak tartalmas és igényes kivitelű, jól tagolt, gazdagon illusztrált könyv – jó szívvel ajánljuk minden kisgyerekes szülőknek, és azoknak is, akik a gyermeküket várják, és szeretnének tudatosan felkészülni az anyaság, apaság adta feladatokra.
Olvashatunk a babaszoba kialakításáról, a babaszobában elhelyezett tárgyak és eszközök szerepéről, a mozgás és a játék, a felfedezés és a beszéd izgalmas időszakáról, és egyéb hétköznapi tevékenységekről.
Az újszülött környezetének kialakításáról szóló fejezetben szó esik egyebek mellett a négyféle tér kialakításáról. Ideális esetben ugyanis a baba szobájában négyféle tér különül el: az alvóhely (1), a pelenkázó-, tisztálkodó-, öltöztetőhely (2), az etetőhely (3), valamint a játszóhely (4). A nyugodt és barátságos környezet kialakítása nem feltétlenül kíván nagy alapterületet – hangsúlyozza a szerző, aki az egyes terek sajátosságaira, funkcióira is kitér. Külön szól ebben a fejezetrészben a foglalkoztatómatrac, a tükör, a polc vagy a képek szerepéről is.
A tükörről például azt írja: visszaadja a fényt és a mozgást, ezzel cselekvésre ösztönzi a babát. Fontos, hogy a tükör minél távolabb legyen a pihenésre kialakított helytől. A stabil, rögzített polcot a foglalkoztatómatrac mellett ajánlja elhelyezni. Funkciója, hogy minél több tárgy, játékszer, foglalkoztató (lapozó) kerüljön ide, amelyek felkeltik a baba érdeklődését és fokozzák cselekvési kedvét.
Lehetőség szerint a játékszerek természetes anyagból, jó minőségű fából készüljenek, tartósak legyenek, amiket jó kézbe venni! Némelyik legyen semleges, némelyik élénk színű, hogy ingert jelentsen a pici agyműködéséhez.
A polc közelében bekeretezett képeket is elhelyezhetünk, amelyeken különböző műalkotások láthatók vagy a természetet ábrázolják állatokkal, tájakkal. Ezek arra ösztönzik a babát, hogy a polcra támaszkodva felegyenesedjen. A baba fejlődésének és érdeklődésének megfelelően cserélgethetjük a képeket.
A kötet részletesen bemutatja a babáknak ajánlott eszközöket, olyan információkkal is gazdagodhatunk, melyek korábban nem voltak számunkra nyilvánvalóak. Szó esik ebben a részben a körforgókról, a Munari-körforgóról, az Oktaéder-körforgóról, a Gobbi-körforgóról, különböző felfüggesztett tárgyakról, a karikáról, a csengettyűről, vagy a lábbal elérhető csörgőről.
A Felfedezés, beszéd, osztozás c. fejezetben az öltöztetéshez kapunk hasznos tippeket, olvashatunk az otthon játékos felfedezéséről, a különböző fejlesztő játékokról, a zene szerepéről, a hangok, a könyvek, a nyelv felfedezéséről.
A szerző sorra veszi azt is, hogy mi mindenre lehet szüksége egy kisgyereknek: kosarak, rázóka, dobozok, geometriai formák, persely, horgolt labda, tojástartó stb. Érdekes és hasznos ez a fejezet is: a kéz és a fej koordinációját fejlesztő tippeket tartalmaz.
A kötetben a derűs és pozitív légkör kialakításának fontosságáról is olvashatunk. Ebben a fejezetrészben ismerhetjük meg az ún. gondolkodó kispárna szerepét, a düh kezelésének módszereit, az önállóságra nevelés fontosabb mozzanatait.
A kötet játék- és ajándékötletekkel is szolgál – a lista a 0-15 hónapos babák szükségletei alapján állt össze.
A szerzőről
Marie-Hélène Place a Montessori-pedagógia híveként 1994 óta ír (főleg) gyerekeknek. Könyvei a nyugodt környezet kialakítására ösztönöznek, és alkalmasak a gyermek bátorításán és tiszteletén alapuló nevelés elveinek közvetítésére.
Történeteinek szereplői valós, természetközeli környezetben élnek, ami olykor átadja helyét a csodás gyermeki belső világnak. Írásait sajátos belga-brit humor fűszerezi.
60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak
Szerző: Place, Marie-Hélène
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 192
Fordította: Kaló Krisztina
Illusztrálta: Éve Herrmann
Kötés: puha kötés
ISBN: 9789634158899
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.