Miért nagy szám a budai fonódó? Végre átszállás nélkül villamosozhatunk Óbudától Újbudáig
Sok évi tervezés és építkezés után január 16-án, szombaton elindultak a járatok a budai fonódó villamoshálózaton. A budai villamosvonalak több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak, átszállás nélkül érhető el villamossal az Észak-, Közép- és Dél-Buda. Az üzembe helyezés első napján utaztunk a 19-es villamoson – ez a járat Kelenföld vasútállomás és Bécsi út / Vörösvári út között közlekedik, a Margit-hídtól a Szent Gellért térig lenyűgöző panorámájú Duna-parti szakaszon.
A korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épült ki a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.
A budai fonódó projekt keretében nemcsak a villamosvonalakat kötötték össze, de komplexen felújították a meglévő Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonalat is a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. A rekonstrukció eredményeként ezen a szakaszon korszerűsödött a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült, a Bécsi út és a Frankel Leó utca is új út- és járdaburkolatot kapott, továbbá felújították az ott húzódó közműveket.
A villamosvonal felújítása érintette a környező tereket és zöldfelületeket is. A közúti csomópontok átalakításával az eddig kettéosztott Zsigmond térből egy új, könnyebben átjárható, nagyméretű park jött létre. Városképi elemekkel is gazdagodott a fejlesztési terület: a környéken utcabútorokat és növényeket telepítettek.
A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.
2016. március 14-én teljes vonalán, Dél-Budától Óbudáig közlekedik a 19-es és a 41-es villamos, ugyanis véget ért a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút felújítása.
hirdetés ▼
hirdetés ▲
Kapcsolódó összeállításunk
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.