Eltérő fejlődésű gyermekek. Mire érdemes figyelni? A részképességzavarok megnyilvánulási tünetei óvodáskorban
Hogy megfelelően fejlődik-e egy gyermek, az sok esetben az óvodai évek alatt derül ki. A sajátos nevelésű igényű (SNI) gyermekek aránya évről évre emelkedik, legalábbis erre mutatnak rá a statisztikák. A KSH 2018/19-es tanévre vonatkozó oktatási adatai szerint a vizsgált időszakban közel 10 ezer gyermek volt érintett a mintegy 326 ezerből; több mint 80 százalékuk integrált nevelésben részesül, vagyis a többségi kortárs csoportban töltik a napjaikat. Ha egy gyermek eltérően fejlődik, az a szülőknek nem feltétlenül tűnik fel, ám az óvodapedagógusoknak észre kell(ene) venniük.
Az óvodapedagógusok jól ismerik a gyermekeket, hisz a nap nagy részét együtt töltik velük. A fejlődésben, képességekben megmutatkozó esetleges eltérések korai felismerésével, az időben végzett szűréssel és fejlesztéssel sokat tehetnek annak érdekében, hogy a gyermek megfeleljen az iskolai követelményeknek. Az óvodáskorban elmaradt – egyénre szabott – fejlesztések sok esetben tanulási, beilleszkedési zavarként jelentkeznek az iskolában; a probléma nem oldódik meg magától… Alapvetően az óvodapedagógus feladata, hogy segítséget nyújtson a szülőknek abban, hogy elfogadó és hatékony segítőjévé váljanak a gyermeküknek, de a szülők az óvodai szociális segítők, az óvodapszichológusok és a védőnő segítségét is kérhetik.
Az óvodapedagógusok ismerik az ún. jelzőtüneteket, melyek azt mutatják, hogy a gyermek eltérően fejlődik. Összefoglaltuk a legfontosabb jelzőtüneteket, melyek támpontként szolgálhatnak a szülőknek – fontos megjegyezni, hogy bár szűrést végeznek az óvodákban, a diagnózist szakember állítja fel, az alábbi felsorolás a korai felismerésben segíthet, de minden kisgyermekes szülőnek hasznos lehet.
Gyanúra ad okot óvodáskorban:
- az anyanyelvi fejlettség alacsony szintje
- a szegényes szókincs
- a nehézkes mondatalkotási készség
- a fejletlen szövegemlékezet
- a beszédhangok tiszta ejtésének hiányosságai
- a megkésett beszédfejlődés
- az elhúzódó pöszeség
- ha a gyermek nem szívesen hallgat mesét, verset, és nehezen tanulja meg azokat
- ha látás és/vagy hallás útján képtelen a hasonlóság-különbözőség felismerésére
- a Gestalt-látás zavara (ez az a képességünk, ami szükséges az olvasás tanulásához; ettől függ, hogy tudjuk-e a részeket egészként értékelni, a betűsort szóként felfogni)
- ha nehezen tud csoportosítani megadott szempont szerint
- ha képtelen egyszerre több szempont figyelembevételére
- a diszharmonikus mozgás
- az éretlen finommotorika (a kézügyességben mutatkozik meg)
- grafomotoros fejletlenség (a gyermek nem akar, nem tud, nem mer, vagy nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, aprólékos, finom kézmozgásokat igénylő feladatokat végezni, gondot jelent számára a ruha begombolása, a cipzár felhúzása, a cipőfűző befűzése stb.)
- a gyermek kétdimenziós ábrát nem tud térben összerakni (konstruktív apraxia)
- nem tudja időben befejezni a mozgást, mert nem észleli megfelelően a tárgyak hozzá viszonyított távolságát (dysmetria)
- bizonytalan a testrészek megmutatásakor, megnevezésekor
- nehézséget okoz a mozgások utánzása
- emberrajza szegényes
- hibásan használja a téri irányokat, téri relációkat, téri emlékezete fejletlen
- nehezen tájékozódik a körülötte lévő térben
- ha kialakulatlan a laterális dominancia: makacs irányvesztés, rejtett balkezesség, jobb-bal megkülönböztetés nehezítettsége
- az időérzékelés zavara, az időbeliséget kifejező fogalmak hiánya
- az emlékezet zavarai
- a szórt figyelem, a gyenge koncentrálóképesség
- a könnyű elterelhetőség, a rövidtávú figyelem
- az apró részletek pontos megfigyelésének képtelensége
Az interneten mindezekről részletes ismertetők lelhetők fel – érdemes megbízható forrásból tájékozódni!
Könyvajánló: Aszalai Anett, Horváth Judit, Horváthné Csapucha Klára, Dr. Rónáné Falus Júlia: Amit az óvónőnek észre kell venni, Flaccus Kiadó, 2015
Gondolatok, élmények életigenlőknek
2011-ben kezdődött a történetem a Facebookon. Online magazinként 2013 óta létezem. Független vagyok. Több százezren olvasnak havonta. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.
Ide írhatod a véleményed!
Want to join the discussion?Feel free to contribute!