Hogyan fotózz az Instagramra? #könyvajánló
Az Instagram az új Facebook.
A Facebook egy „elöregedő” platform, mondják egy ideje, és van ebben igazság. A fiatalok körében eddig sem volt annyira népszerű, mint a konkurenciája, az okostelefonokra, tabletekre kifejlesztett fotós-videós közösségi felület. A tizen- és huszonéves korosztály az Instagramon sokkal aktívabb, előszeretettel használják a harmincasok is. Az ún. „érettebb” korosztály újabban kezdi felfedezni.
Egy 2018. október végi jelentés szerint a közösségi médián belül az Instagram rendelkezik a legnagyobb felhasználói bázissal, mind az egyéni, mind pedig az üzleti profilt tekintve. A fotókra, videókra épülő közösségi hálózatnak jelenleg több mint 800 millió aktív felhasználója van, kétszer annyi, mint a Twitternek, és háromszor annyi, mint a Facebook Messengernek és a (nálunk kevésbé ismert) WhatsAppnak.
Az Instagram 2010 óta létezik; egy év alatt elérte az 1 millió felhasználót. 2012-ben a Facebook megvásárolta az alkalmazást 1 milliárd dollárért – mondhatni, a Facebook lassú hanyatlását kiegyenlíti az Instagram dinamikus növekedése.
Mit találunk az Instagramon?
Az Instagramon szinte minden megtalálható kép, grafika, videó formájában. Gyönyörű tájképeket láthatunk a világ minden tájáról, cuki posztokat házi kedvencekről, a vadvilágról, a vadon állatairól, művészi felvételeket, portrékat, idézetes posztokat, csendéleteket, utcaképeket, lakberendezési tippeket, mindenféle kreatív tartalmat, szemléletformáló üzenetet, humort, stílus, életmód, divat témában szinte mindent, s persze rengeteg ételfotót… Egy mobiltelefonnal vagy táblagéppel készített felvétel másodperceken belül kikerülhet a világméretű online közösségi térbe, szűrőkkel, effektekkel vagy anélkül. Lájkok (szívek), követők „gyűjthetők” cserébe, akár a Facebookon vagy a YouTube-on, de nem kell „időigényes” szöveges tartalmakat „átlapozni”, merthogy az Instagramon ilyenek nemigen vannak (csak komment formájában).
Az Instagram a gyorsan elérhető, gyorsan befogadható tartalom platformja.
Mondhatnánk, hogy jellegzetességéből fakadóan uniformizál, felületességre nevel, erősíti a fogyasztói attitűdöt, sőt, torzíthatja az énképet, de ez csak az érem egyik oldala.
Az Instagram nem ördögtől való – tudatosan és jó célokra is lehet használni. Ki lehet szűrni a nemkívánatos tartalmakat. Teret enged az alkotói kreativitásnak. Bár trendkövető magatartásra ösztönöz, a trend közvetíthet pozitív példát, például környezettudatos szemléletet is. Szélesíti a látókört. Kiszolgálja a szépérzéket. Értékeket (is) közvetít. Remek önkifejezési lehetőség.
Néhány perc alatt bárki létrehozhatja a mobiltelefonján az Instagram fiókját az alkalmazás letöltésével, megnyithatja képes albumát, s megoszthatja közönségével életének egy-egy pillanatát. Bármit feltölthet, ami neki tetszik, ami számára valamiért lényeges. Akár a saját arcát vagy az elfogyasztott ételeit is lefényképezheti és posztolhatja 365 napon át… Mindkettőre van példa, nem is egy. Önmagában ez nem kártékony; mindenki maga dönti el, mennyit mutat meg a világából. Problémák abból adódhatnak, ha például a kedvenc felhasználók fotói-videói olyan szépségideált, „nagyvilági” életstílust jelenítenek meg, amelyek a szemlélőben nemcsak vágyat ébresztenek, hanem frusztrációt is kiváltanak, mert a látottakhoz képest számára korlátozottabbak a lehetőségek vagy adottságaik miatt úgy érezhetik, távol állnak az Instagram-fotók által sugallt szépségeszménytől. Ugyanakkor érdekes belelátni például a hírességek mindennapjaiba, és az Instagram ezt a vágyat maradéktalanul kielégíti; ezt a közösségi hálózatot ismert emberek is előszeretettel használják. Relatíve új jelenség, hogy a nagy (tízezres-százezres-milliós) követőtáborral rendelkező felhasználók influencerként nyilvánulnak meg: különböző szolgáltatásokat, termékeket reklámoznak a fotóikkal, posztjaikkal, díjazás ellenében.
Mit köszönhetünk az Instagramnak?
Ha szemlélők vagyunk: befogadhatatlan és feldolgozhatatlan mennyiségű vizuális hatást, élményt. Ha mi posztolunk: önkifejezési lehetőséget. Ha nyilvános az Instagram profilunk, a feltöltött fotóinkat világ minden pontján láthatják, csak megfelelő, kifejező #hashtageket kell a képek mellé választani. Hírességeknek remekül kiaknázható felület, márkaépítő és -erősítő platform, alkotóknak, vállalkozóknak, cégeknek remek marketinglehetőség és közösségépítő bázis.
A Szépítők Magazin is fent van az Instagramon, @szepitokmagazin néven találsz meg minket.
Érdekességként. A 10 legnagyobb rajongótáborral rendelkező Instagram felhasználó jelenleg: Cristiano Ronaldo (145 millió követő), Selena Gomez (144 millió követő), Ariana Grande (132 millió követő), Kim Kardashian (120 millió követő), Dwayne Johnson (119 millió követő), Beyoncé (119 millió követő), Kylie Jenner (118 millió követő), Taylor Swift (112 millió követő), Neymar (104 millió követő). A két futballsztáron, a portugál C. Ronaldón és a brazil Neymaron kívül valamennyi top10 Instagram-sztár az USA-t képviseli.
Így fotózz az Instagramra!
Ez a könyv kimondottan Instagram-felhasználóknak készült, és ha csak a tartalomjegyzékből indulunk ki, elképesztő, mi mindent lehet kihozni a témából! A szerző a fotózás alapjaival is foglalkozik, kitér a technikai részletekre, ismerteti egyebek mellett a színek és fények szerepét, a hangulatteremtés praktikáit, beavatja az olvasókat a különböző fotózási stílusok sajátosságaiba, de alapvetően Instagram fotózáshoz, képszerkesztéshez, posztoláshoz nyújt gyakorlatias tanácsokat, ötleteket.
– Nem kell drága műterem vagy menő fényképezőgép ahhoz, hogy olyan egyedi képeket készíts, amelyekkel falad is sokkal feltűnőbb lesz. Csupán időre, gyakorlásra, kitartásra és arra lesz szükséged, hogy minden nap posztolj – olvasható a bevezetőben. A szerző, Leela Cyd abból indul ki, hogy az Instagram nemcsak hobbi lehet, hanem hivatássá is válhat.
– A fényképezés csodálatos módja annak, hogy megfigyeld a világot. Emellett lehet egyfajta meditáció, a kreativitásodat feltüzelő elfoglaltság vagy épp a kapcsolattartás eszköze is. Én úgy gondolok rá, mintha fénnyel festenék. A megfelelő motiváció és egy okostelefon segít abban, hogy az adott pillanatban kiéld alkotói vágyadat, amelyet gyorsan és egyszerűen megoszthatsz másokkal is. Látásmódodat csiszolhatod, ha megpróbálod fények és árnyékok, illetve vonalak és kompozíciók szempontjából szemlélni a világot. Környezeted tudatos megfigyelésével sokkal jobb fotóssá válhatsz – írja Leela Cyd, stílszerűen @leelacyd.
Pár fotó az Leela Instagramjáról
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ízelítő a tartalomjegyzékből
Kísérletezz – Látásmód – Hashtagek – Találj rá a saját utadra – Kompozíció menet közben – Játssz a szavakkal – A kreatív ember otthona – Személyes terek – Útinapló – Sötét és melankolikus – Világos és légies – Modern – Mondd el színekkel – Hangulat – Portréstyling – Mutasd meg a lényeget – A természetes fény – Előnyös képek – A kevesebb néha több – Fénnyel szemben – Az árnyékok mintázatai – Ételstyling – Méretarányok – Metszéspontok – Nézőpontok – Szokatlan megoldások – Kezdd nagytotállal – Minimalista – Érzékeltesd a tér mélységét – Üdítő ellentétek – A természet megörökítése – Egyszerű módosítások – Fekete-fehér képek
Kiadói fülszöveg
Az Instagram nagyszerű megjelenési felületként és gazdag inspirációs forrásként szolgálhat a feltörekvő fotósok számára. Egy új felhasználói fiókot könnyű létrehozni, de ahhoz, hogy valóban kihasználjuk a közösségi médiában rejlő lehetőségeket és követőkre találjunk, két további dologra is szükség van: személyiségünk erőteljes jelenlétére és mások számára is vonzó stílusra. Az Így fotózz az Instagramra c. kötet ebben nyújt segítséget.
A szerző, Leela Cyd elismert fotós. Lenyűgöző képekkel és megfontolandó tanácsokkal segít mindenkit, aki valódi Insta-sikerekre vágyik. Megismerhetjük a hatásos kompozíció, az egyedi nézőpont és a megfelelő kiegészítők kiválasztásának titkait és sok olyan trükköt, amely segít a népszerűséget hozó stílus kialakításában.
A 192 oldalas informatív, gazdagon illusztrált, kifejezetten szép és tartalmas kötet a Scolar Kiadó gondozásában jelent meg. Itt rendelhető >>
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.