Nelli és Levi házat épít (8.) Tervdokumentációk, bürokratikus ügymenet, apró joghézagok
Nelli és Levi Budapest vonzáskörzetében, családi házas zöldövezetben építi fel az otthonát. A tervezés és a kivitelezés folyamatáról, az aktualitásokról hetente olvashatunk Nellitől, aki amellett, hogy dokumentálja a történéseket, igyekszik hasznos információkkal szolgálni, így pénteki beszámolói révén nyomon követhetjük, mi mindennel jár egy kertes ház megvalósítása. Az eddig megjelent 7 összeállítás itt olvasható. Nelli ezen a héten arról ír, milyen kihívásokat hozott számukra a hivatalos ügymenet, mennyire volt gördülékeny időben eljuttatni a tervdokumentációkat az építésügyi hatósághoz.
Várakozás. Pénteken, azaz február 21-én összeültünk a tervezővel és elkezdtük feltölteni a tervdokumentációt az Épitésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat támogató elektronikus dokumentációs rendszer (továbbiakban ÉTDR) felületére. Nem volt egyszerű – szerintem bőven vannak hiányosságai a rendszernek. Volt, amikor lefagyott, és a feltöltést újra kellett kezdeni, továbbá voltak olyan kitöltendő rubrikák, amelyek feladták a leckét, nem voltak egyértelműek. Huszonvalahány különálló dokumentumot töltöttünk fel végül, s küldtünk át a hatóságnak.
Igen, végre ez a pillanat is eljött! Laci, az építészünk közölte: van pár hivatalos papír, amit nyomtatott változatban, személyesen kell bevinni, valamint az illetékbélyeggel ellátott aláíró lapot is eredeti példányban kell benyújtani. Mivel Levi kötött munkaidőben dolgozik, ezért egyértelmű volt, hogy hétfőn én megyek be az építésügyi hatósághoz. A zónakiosztás miatt tudtuk, hogy ki lesz az ügyintéző, így már személyesen őt tudtam keresni január 24- én. Nagyon kedves úr, az összes kérdésemre készségesen válaszolt.
Megkértem arra is, nézze meg, hogy rendben megérkeztek-e az online felületen átküldött tervdokumentációk. Nos, kiderült: egy tervet sem kaptak meg! Megnyugtatott, hogy az igénylők 98 %-a meg sem kísérli használni az ÉTDR-t, inkább beviszik nekik, hogy a feltöltést a hatóság maga oldja meg. A megoldás az lett, hogy az ügyintéző számítógépén beléptünk a mi felhasználónevünkkel, és ő küldte át a kérelmünket és a dokumentációkat – maguknak.
A szomszédos asztaloknál több ügyfél kért segítséget hasonló ÉTDR nehézségek miatt; mindegyik ügyintéző kedvesen, türelmesen próbálta a problémát megoldani.
Más. Megkérdeztem, hogy a kerítés rendbetétele kihez tartozik. Mivel már az utcai kerítés sem kötött építési engedélyhez, ezért komoly szabályozás erre vonatkozóan jelenleg nincs. Azt az információt kaptam, hogy régi szokás szerint a frontoldali, az utcáról nézve a jobb oldali, valamint a hátsó kerítés jobb oldali felét nekünk kell rendben tartani. A gyakorlat ellenben az, hogy akit jobban zavar a kerítés hibája, az javítja meg. Állattartóként – a kutya miatt – engem nyilván a kerítés állapota jobban foglalkoztat majd, mint a szomszédokat, még úgy is, hogy ők a másik oldalról bejáratosak; a bal oldalon vannak olyan kerítésrészek, melyek gazdátlanok, hivatalosan senki sem felel értük. Ez csak egy kis apró finomság a bürokratikus útvesztők közül…
Most pedig nem tehetünk mást, mint várunk a hatóságra, hogy megküldje a hiánypótlást. Erre bőven van egy hónapjuk, bár én bízom abban, hogy gyorsabban reagálnak. Jövő héten valószínűleg még nem tudok újdonságokról beszámolni, így legközelebb március 14-én jelentkezem.
Tippjeim
Az ÉTDR nem egyszerű, mindenképp kérdezzetek rá a hatóságnál, hogy megkapták-e a webes felületen átküldött dokumentumokat, és azt is tudakoljátok meg, hogy megfelelő jogcímen érkezett-e be a kérelmetek!
Nyitókép: Home Services Unlimited
Ajánló
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.