Praktikák iskolakezdéshez: a tanulósarok kialakítása, rendszerezés, nyomtatható heti tervező
Nagy mérföldkő egy gyermek (és a család) életében az iskolakezdés. A gondtalan óvodai évek után kötelezettségek várnak rá, otthon sem csak a játéké már a főszerep: készülnie kell a tanórákra. Szülőként igyekezzünk inspiráló, harmonikus környezetet biztosítani számára! Csányi Andrea, kétgyermekes anyuka, diplomás művelődésszervező Rendteremtő tippjei.
Egy saját íróasztal tudatosítja a gyermekben, hogy komoly feladatok várnak rá azzal, hogy iskolás lett. A jó íróasztal, a tárolók, és a színek hozzásegítik a gyermeket ahhoz, hogy a tanulást, a házi feladatok elkészítését ne (nyomasztó) kötelezettségként, hanem élményként élje meg. A kisiskolásoknak és a nagyobb nebulóknak is sokat segíthet a tanulnivalók elsajátításában a jól kialakított tanulósarok. Kutatások bizonyítják: jobban megy a tanulás, ha rend van az asztalon.
Miért nem jó a rendetlenség?
Rendetlen környezetben, ahol nincsenek kéznél a szükséges eszközök, nehéz koncentrálni, elterelődik a figyelem. A tárgyak összevisszasága zavaró, emellett a teendők halogatására hajlamosít. A rendetlenség a hangulatot is befolyásolja. Vezessük rá a gyermeket, hogy az íróasztalát hogyan kell rendben tartania. Alakítsunk ki rendrakási szokásokat, mutassuk meg az elsősöknek, mit hova tegyen, s azt is, hogyan lehet gyorsan rendet tenni a munkafelületen.
Az íróasztal rendberakása kezdetben legyen közös program, később hagyjuk, hogy a gyermek maga rakjon rendet.
Használjunk színes tárolókat, rendezzük csoportokba a különböző dolgokat.
Mi hova kerüljön?
Tankönyvek
A legjobb, ha az asztalfiókban tartjuk a könyveket, de ha nincs elegendő hely ehhez, megfelelő egy nyitott polc is az asztal felett.
Füzetek
Lehetőleg a fiókokba kerüljenek! Amennyiben zavaró, hogy a különböző méretű füzetek összecsúsznak, célszerű a füzetek méretének megfelelő dobozról gondoskodni (tető nem kell rá). A füzeteket először a dobozokba rendezzük el, ezután a dobozokat helyezzük a fiókokba, lehetőleg egymás mellé.
Tartalék írószer
Elég hozzá egy kisebb doboz, amit az asztalfiókban tartunk.
Ceruzák, olló, ragasztó, hegyező
Jó, ha kéznél vannak, ezért az asztalon, ceruzatartóban tároljuk őket.
Iskolatáska, tornazsák, egyéb felszerelések
Lehet a gyermek szobájában tartani, amennyiben van elegendő hely és megfelelő tároló, vagy az előszobában – összepakolva – tároljuk.
Papírok
Több rekeszes iratrendezőket vagy gumis mappákat szerezzünk be a tárolásukhoz.
Órarend és más infók
Legyenek szem előtt, például parafatáblára kerüljenek.
Tippek rendrakáshoz
Nagyjából negyedévente érdemes átnézni a tárolókban, fiókokban, polcokon található holmikat, és összegyűjteni azokat, melyekre már nincs szükség.
Fontos: ne döntsünk a gyerek helyett a feleslegessé váló holmikról, vele együtt szelektáljunk!
Íróasztaloknál is nagyon praktikus megoldás a konyhai fiókoknál alkalmazott belső fiókelválasztó, főleg akkor, ha sok apróságot szeretnénk a fiókba tenni. Fiókelválasztó házilag kartondobozból is egyszerűen készíthető. Az is jó megoldás, ha több kisebb műanyag dobozba pakoljuk a holmikat és ezek kerülnek egymás mellé a fiókban.
Feldobja a tanulósarkot és nagyon praktikus a személyre szabott infó tábla: feltüntethetjük rajta a gyermek heti rutinját, felkerülhetnek rá az alkotásai, s akár az is, hogy ki megy érte az iskolába, vagy milyen étel várja otthon.
Nyomtatható heti tervező gyerekeknek >>
Az íróasztal takarítása
A napi rendrakás mellett az íróasztal rendszeres takarításáról se feledkezzünk meg – ez is lehet a gyermek vállalása. Előre érdemes megállapodni abban, hogy a takarítás kinek a feladata lesz, és ezt következetesen tartsuk, tartassuk be.
Általános szabály: a takarítás mindig a pakolással kezdődik. Úgy tudunk alaposan kitakarítani, ha semmi sincs útban. Miután elpakoltunk, dobjuk ki a szemetet, végül nedves ruhával töröljük át az asztalt.
Nyitókép: www.suchisthis.blogspot.com
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.