„Aki nem látszik, az nem játszik?” A TikTok addikció nyomában

A videómegosztó mobil alkalmazás, a TikTok kapcsán sokáig csak a gyerekekre gyakorolt – károsnak tartott – hatása miatt kaptuk fel a fejünket sokan. Mostanra azonban már ott tartunk, hogy a kínai applikáció lassan átveszi az irányítást a social mediában, nemcsak hogy utoléri, le is körözheti a Facebookot, az Instagramot. Már most is a legnagyobb felhasználói bázissal rendelkező közösségi média platformok között tartják számon, és a magyarok is kezdenek felzárkózni, becslések szerint a TikToknak 1 millió magyar felhasználója van. Még mindig a fiatalokat vonzza, de a 30 év felettiek is kezdik felfedezni. A Statista 2019-es adatai szerint a TikTok-felhasználók 78 százaléka 18 év alatti volt…

 

Mi is a TikTok? Olyan alkalmazás, ahova rövid (15, 30, 60 másodperces) videókat lehet feltölteni. Ezeket a videókat hashtag-gel (címkével) lehet ellátni, ugyanúgy, mint például az Instagram-bejegyzéseket, és a videó bárkihez eljuthat. Sokan persze csak nézőként vannak jelen. Élő videókkal is be lehet jelentkezni, ezek már lehetnek hosszabb felvételek is, az élőzés feltétele az, hogy a TikToker legalább 1000 követővel rendelkezzen.

Tehát ez a platform sokkal intenzívebb élményt nyújt, ráadásul gyorsabban, mint például a „jó öreg” Facebook vagy az Instagram.

És ettől joggal félthetjük a gyerekeket; a TikTokon egy órát észrevétlenül el lehet tölteni a videók pörgetésével, észrevétlenül vált ki képernyő-függőséget. Ráadásul bármi szembejöhet; rövid főzős videó éppúgy, mint egy káromkodással teli tartalom, vagy egy TikToker őrült kirohanása. Tánc, sírás, gegek, eszemiszom, szinte bármi…

Ezen a felületen szinte bárki sztárolt TikToker lehet, ami nem jelenti azt, hogy cserébe minőségi tartalmat állít elő vagy tölt fel.

Erre is van példa persze; van, aki edukál (például matematikai összefüggésekbe avat be), ismeretet ad át (mondjuk súlyos betegségéből kigyógyulva), van, aki rövid motivációs üzenetekkel bombázza a közönségét, van, aki szórakoztat, és tényleg szórakoztató…

Ha viszont a nagy merítést nézzük, látni kell, hogy a TikTok jócskán felületet ad nemkívánatos tartalmaknak is. Úgy tűnik, hogy a TikTok felhasználók ingerküszöbe magasabb, mint Facebook vagy az Instagram felhasználóké. A TikTokon nem feltétlenül kell fellvállalni a személyazonosságot, így aztán bátrabban lehet reagálni a feltöltött videókra. A kommentek pedig sokszor egyáltalán nem kíméletesek (ezekre videóüzenetben is reagálhatnak a kritizált felhasználók).

Ugyanakkor a TikTok sok olyan érzékeny témát is beenged a videófeltöltők (tartalomgyártók) által, amely az elfogadó attitűdöt acélozza. De összességében mégis nagy a katyvasz, a mentális egészséget tekintve kockázatos, meglehetősen kíméletlen felület.

Ezt persze mondhatjuk úgy is, hogy őszinte és szókimondó.

Példaként: felteszel magadról egy jópofának gondolt videót, majd kapsz rá beazonosíthatatlan ismeretlenektől 20 lealázó, bántó kommentet… Mit tehetsz? TikTokerként állnod kell a sarat. Vagy nem leszel aktív TikToker. Ez eddig rendben is lenne, de gyerekek is látják kommentáradatot…számukra ez minta arra, hogy a kommunikációnak ez a módja elfogadható, sőt, követendő. Hisz a felnőttek is így csinálják! (Persze a YouTube-on is ez megy.)

A social media ártalmas hatásai ellen nincs tökéletes védelem – az egyetlen járható út, ha a gyerekeket nem engedjük a TikTokra (sem). A szülői korlátozás viszont a tinédzsereknél már nemigen működik…

Ma már általánosnak mondható, hogy a kisiskolások is rendelkeznek saját okostelefonnal, s bár léteznek különféle szülői felügyelet programok, melyek bekapcsolásával korlátozható a gyerekek netes tevékenysége, és időkorlát is beállítható, tisztában kell lenni azzal, hogy ezekkel a lehetőségekkel nem minden szülő él, így a gyerekek teljesen szabadon hozzáférhetnek a netes tartalmakhoz, alkalmazásokhoz.

A TikTok új szintre emelte a közösségi élményt, komoly hatást gyakorol az online időtöltésre, minőségben és mennyiségben (képernyőidőben) is. Ugyanakkor egyre több magyar felhasználója van, és jó ideje már nem csak a tinik, huszonévesek közkedvelt platformja, de a felnőtt korosztályt is egyre inkább beszippantja. Persze (még mindig) nagyon sok embert hagy hidegen a TikTok, esetleg csak „csendes” megfigyelőként vannak jelen, de érdemes foglalkozni a jelenséggel, mert a rövid videók posztolását lehetővé tévő TikTok a közösségi média egészére nagy – átalakító – hatással van.

És sok „hétköznapi hős”, kreatív és szórakoztató ember számára egyben remek lehetőséget kínál arra, hogy saját készítésű videókkal, videóüzenetekkel álljon ki a nyilvánosság elé – gyakorlatilag bárkiből lehet TikTok sztár, ezresével szerezhet magának új követőket. A TikTok azonban a „salakot” is beengedi, koncentráltabban, mint például a YouTube, a Facebook vagy az Instagram. Ami pedig a követőszámokat illeti, ebben is megfigyelhetők a social media platformok közötti különbségek: míg a Facebookon akár évek kitartó munkájába telt egy több tízezres követői tábor kiépítése (oldalak esetén), az Instagramon, a YouTube-on ennél gyorsabban lehetett „építkezni” (amit főleg az influencerek aknáztak ki), a TikTok-on viszont hetek alatt tud gyűjteni akár 100 ezer követőt is egy-egy felkapott, aktív TikToker. A napokban egy nyolcadik osztályos fiú azzal büszkélkedett, hogy már hatezer követője van a TikTok-on; korábban elképzelhetetlen volt számunkra, hogy a rajongótábor építése valós értékmérőnek számít a gyerekek körében. A TikTok-sztárságot sokan közülük valós sikerként élik meg, cserébe nem kell túl sokat nyújtaniuk; hajszolják a kétes dicsőséget, a teljesítményt, képességeket sajátosan értékelő népszerűséget.

Érzékelhető, hogy a Facebook közönsége és a TikTok közönsége nemigen fedi egymást – láthatók ennek kapcsán a generációs különbségek. Akit a Facebookon kedvelnek, könnyen lehet, hogy a TikTok kiveti magából, és ez fordítva is igaz lehet. Jó példa erre az alábbi komment a TikTokról:

Valamivel közelebb vannak egymáshoz az Instagram és a TikTok felhasználók, de már az Instagram is kezd „unalmas” felületté válni, a fotómegosztások legalábbis már nem nagyon tudnak újat mutatni. Érdekes, hogy míg az Instagram jellemzően a szépen megkomponált, idealizált, tökéletes külsőt és életet (annak látszatát) közvetítő fotók platformja lett, és az élő reklámhordozók, az influencerek jóvoltából hemzsegnek rajta a #reklám, #szponzoralttartalom hashtag-ek, addig a TikTok a realitásba „rántja vissza” a felhasználókat; a TikTokon nem kell, hogy tökéletes sminkben mutatkozz, hogy tökéletes helyszíneken vedd fel a videót, enélkül is népszerű lehetsz. 

A TikTok felfutása azokat is a platformra csalogathatja, akik évek óta aktívak, népszerűek a Facebookon, a YouTube-on vagy az Instagramon; közülük egyre többen igyekeznek a TikTokon is megmutatkozni, rajongói kört építeni. Vannak kivételek, (egyelőre) nem mindenki áll be a sorba. Ennek az oka részben az, hogy a TikTok-jelenlét újszerű elvárásokat támaszt; akik nem vloggerként futottak be, nem készítettek korábban videókat, azok számára a TikTok szokatlan, „idegen” közeg. Nem biztos, hogy lépést tudnak tartani a TikTok-felhasználók elvárásaival – úgy érezhetik, hogy önmaguk „megerőszakolásával” tudnák csak a TikTok-trendeket követni. Persze van, aki ebben a fejlődés lehetőségét látja. Van, akinek tökéletes felület lesz a TikTok is, és ugyanúgy befutnak ezen a platformon is, mint az Instagramon vagy a YouTube-on.

Ez a jegyzet a közösségi média evolúcióját hivatott érzékeltetni.

Kezdetben, 2002-től volt az iWiW, majd megjelent a Facebook. Emlékeztessük csak magunkat arra, hogy a Facebookkal szemben is mennyire óvatosak voltunk az elején, 10-12 éve! Újszerűnek, idegennek tűnt, akár most a TikTok. Ki tudja, miként gondolunk majd a TikTokra 10-12 év múlva! Valószínűleg a helyére lép majd egy-két új közösségi alkalmazás, melyeket eleinte idegenkedve fogadunk… Változik a világ. Mi pedig vagy haladunk a trendekkel vagy nem… Bármelyik utat is választjuk, a lényeg az, hogy jól legyünk.

 

Témába vágó könyvek

A Scolar Kiadó gondozásában több olyan kötet is napvilágot látott, amely a közösségi média önkifejező, kreatív használatához nyújt ötleteket. Ezek a könyvek azoknak is érdekesek lehetnek, akik „csupán” szeretnének eligazodni a gyorsan változó trendekben.

Az Így fotózz az Instagramra c. kiadvány 2018-ban jelent meg. A könyvismertetőnk itt olvasható:

A szelfi művészete c. könyv 2021-es kiadású.

Fülszöveg

Szeretnéd, hogy a közösségimédia-profilod szebb, igényesebb, különlegesebb legyen? Ennek a könyvnek a segítségével megtanulhatod, hogyan készíts lenyűgöző, művészi önarcképeket.

A mai világban anélkül létezni, hogy jó fotóid lennének magadról, lehetséges, de nagy hátrányokkal jár. A szelfi művészete végigvezet az úton az alapoktól: milyen felszerelést használj, hogyan pózolj, milyen legyen az arckifejezésed, a ruhád, mire figyelj a kompozícióval és a fénnyel kapcsolatban. Egy szelfi posztolása alkalom arra, hogy vizuálisan kifejezd, ki is vagy, illetve hogy ki szeretnél lenni.

Ha komolyan veszed, akkor lehetőségek egész tárháza nyílik meg előtted, egy új világ, aminek a létezéséről nem is tudtál. Ebben segít neked Sorelle Amore ismert fotós, filmkészítő, influenszer és merész üzletasszony, akinek #Blessed Instagram-oldala és Haladó Szelfi Egyetemének (Advanced Selfie University) programjai inspirálták milliós követőtáborát, hogy mind belevágjanak, és hatásosabbá tegyék online jelenlétüket.

 

A harmadik könyv (ez volt számomra talán a legmeglepőbb felfedezés az idei Könyvhéten) a Hogyan legyél TikTok sztár c. kötet.

Kiadói ajánló

Elkezdtél posztolni a TikTokra, de a videóid nem kapnak annyi lájkot, mint vártad? Ez a zsebkönyv tele van olyanok tanácsaival, akiknek már sikerült milliós követőtábort építeni. Vágj bele te is!

TikTok-sztárok és a téma szakértői mondják el a tapasztalataikat: hogyan érj el több száz ezres vagy milliós megtekintést, hogyan tedd a videóidat könnyen fogyaszthatóvá, hogyan alakítsd a legfrissebb trendeket a saját stílusodnak megfelelően, hogyan vágd meg a videókat, és – mind közül a legfontosabb – hogyan növeld a követőid számát. Megtudhatod, hogyan működik az algoritmus vagy a For You oldal, és hogy mire figyelj, ha együttműködésre lépsz egy nagyobb márkával.

Olvasd el a könyvet, aztán fogd a telefonod, és még ma lépj a hírnév útjára!

 

– Ymon

Nyitókép: Artem Beliaikin/Pexels

 
hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat + hét =

hirdetés