Milyen egy ideális iskola? Közel kétszáz szülő írta meg, mit tart pozitívumnak
Szülőként sokféleképpen gondolkodunk az ideális iskoláról, legalábbis más-más tényezőt értékelünk pozitívumként, amely az alábbi összeállításból is kitűnik. Van, aki azt tartja előnynek, hogy figyelnek a gyerekekre és kellemes az iskolai légkör, van, aki a kontroll meglétét említi ugyanitt…
Egy iskolai mentálhigiénével foglalkozó – szakdolgozathoz kapcsolódó – kérdőíves kutatás során általános és középiskolás gyerekeket nevelő szülőket kértek meg arra, hogy emeljenek ki pozitívumokat gyermekük iskolájával kapcsolatban. A válaszadó 200 szülő többsége általános iskolást nevel, és a gyerekeik állami fenntartású intézményben tanulnak. A válaszok közül válogattunk, intézményfenntartó szerinti bontásban.
Pozitívumok állami fenntartású iskola alsó tagozatán
„Nem versenyistálló, fontos a sport, van zenetagozat, számtalan szakkör, kiváló a napközis program, foglalkozások, családias, baráti a légkör, közösségépítés folyamatos, szülői munkaközösség összetartó, támogató aktív, generációk gyermekei járatják ide saját gyermeküket, közepesnél jóval erősebb iskola tud lenni mindemellett.”
„Tündéri tanítók vannak.”
„Erős iskola.”
„Akit háromszor verekedésen kapnak, kicsapják az iskolából.”
„Kiváló pedagógus az osztályfőnök és a napközis tanítónő.”
„Elfogadó szemléletű iskola, sokféle gyermek látogatja. Gyermekem rengeteg fejlesztőórán vehet részt, szinte egyedi oktatást kap a kötelező mellé.”
„Figyelnek a gyerekekre, pozitív a légkör.”
„Falusi iskola, elég nagy kontroll.”
„A tanítónénik lelkesedése, kreativitása, ösztönző magatartás.”
„Szeretetteljes légkör.”
„Tanítási módszer.”
„Kis létszám, sok figyelem.”
„Gyermekbarát légkör.”
„A sok pozitív visszacsatolást a gyermekem irányába.”
„Nem terhelik le őket, nem kell napi szinten a könyveket cipelni, családias.”
„Vezetőség hozzáállása.”
„Érzelmi fejlesztés fontos, kedvesség, odafigyelés.”
Pozitívumok állami fenntartású általános iskola felső tagozatán
„Emberséges.”
„Vannak jó tanárok is.”
„Alacsony osztálylétszám, vannak jó pedagógusok.”
„Közel van a lakhelyünkhöz.”
„Kis, családias méretű hely, elfogadható infrastruktúra.”
„Hasonló világnézet.”
„Alacsony osztálylétszám.”
„Kis létszámú iskola, mindenki ismer mindenkit.”
„Családias légkör, felkészült, alapos pedagógusgárda.”
„Önbizalom-növelés.”
„Ebben a suliban végre jó közösségbe csöppent, és itt végre empatikus pedagógusok vannak.”
„Gyermekközpontú, nem olyan merev, mint a többi KLIK fenntartású iskola.”
„Következetes a vezetőség.”
„Zöldövezet, patinás iskolaépület, kétnyelvű oktatás.”
„Odafigyelnek a gyerekekre. Kiszűrik a szélsőségesen rendbontó, agresszív, nem szocializálható gyerekeket. Ezzel támogatva a többi tanuló jólétét.”
„Jó osztályfőnök, gondoskodó igazgató.”
„Szervezett, jó közösségszervező, színvonalas iskola.”
„Nem extráznak, nem különlegeskednek, nagyjából emberszámba veszik a gyerekeket, igyekeznek nem ártani.”
„Mindenről értesítenek.”
„Sok a közösségi program, családi nap, szereplések, amikor találkozhatnak a gyerekek tanulmányi tevékenységen kívül, ilyenkor a szülő és pedagógus is tud kötetlenebbül beszélgetni. Az iskolai nevelői, a szülők és a gyermekek személyesen is ismerik egymást.”
„Gyermekközpontú gondolkodás, szakmailag felkészült, következetes tanárok, oktatás és nevelés is zajlik.”
„Tehetséggondozás.”
Pozitívumok alapítványi fenntartású általános iskola felső tagozatán
„Waldorf pedagógia.”
„Otthonos hely.”
„Nincs osztályzat.”
„Mivel csak SNI gyerekek járnak ebbe az iskolába, a tanárok hozzáállása, szakmai felkészültsége is ennek megfelelő. Elfogadó és szeretetteljes légkör.”
Pozitívumok egyházi fenntartású általános iskola felső tagozatán
„Jó az osztályközösség, illetve az osztályfőnök.”
„Értékrend, közel van, kisebb osztálylétszám.”
„Viszonylag új iskola, igyekvő pedagógusokkal, igazgatóval, igény felmerülésekor felvett fejlesztővel, erős SZKM-vezetéssel, nyitott, problémamegoldó attitűddel, egyházi szemlélettel.”
„Olyan gyerekeket fogadnak be, akikkel a normál iskolák és átlag pedagógusok nem tudnak vagy csak nem akarnak foglalkozni. Ők magatartás és tanulás problémás gyerekek. Ők a kitaszítottak, akiket nem tudják beletaposni az átlag skatulyákba.”
„Többnyire jók a tanárok.”
„Megfelelő infrastrukturális háttér, elérhetőség.”
„Sok a program, helyben van a zenei és művészeti oktatás, lovaglás, fejlesztés. Kislétszámú, családias, fontosak a hagyományok.”
„A tanulótársak minősége rendben van.”
Pozitívumok állami fenntartású gimnáziumban
„Jelenlegi iskolájával teljes mértékben elégedett vagyok, nagyon pozitív, gyermekközpontú, támogató a tanárok hozzáállása, már az első naptól boldogan jár a gyermek iskolába.”
„Néhány tanár hozzáállását, munkáját.”
„Mivel roma származású, ez az iskola az első, ahol ez nem okoz senkinek se gondot. Szeretik a gyermekemet, és nem tesznek különbséget.”
„Bármikor, bármivel fordulhatok az intézményvezetőhöz, a pedagógusokhoz. A gyereket helyezik előtérbe és elfogadóak. Közösséget teremtenek. Az ott végzettekből tevődik össze a pedagógusok 90 százaléka, nem cserélődnek a tanárok. Segítőkészek, empatikusak. A pozitív megerősítés jellemző rájuk.”
„Gyerekbarát hozzáállás.”
„Általában emberségesek, empatikusak a tanárai, fontos a közösség összekovácsolása.”
„Teljesítményre osztályoznak.”
„A képzés színvonala, az iskolai hagyományok, normális problémamegoldás.”
„A választott tagozat programja teljes mértékben megvalósul. Jók a gyerekek továbbtanulási esélyei. Az iskola légköre oldott, barátságos, gyermekem szeret ide járni.”
„Magas fokú képzés, programok a gyerekeknek, sportolási lehetőségek.”
Pozitívumok alapítványi fenntartású gimnáziumban
„Gyermekközpontú, reális elvárások, támogató magatartás a pedagógusoktól, esztétikus, kulturált, tiszta környezet, betartható szabályok.”
Pozitívumok állami fenntartású szakgimnáziumban és szakiskolában
„Ebben az iskolában odafigyelnek a diákokra.”
„Nyelvoktatás minősége.”
„A szakmai tárgyakban való felkészítés.”
„Hasonló érdeklődésű gyerekek tanulnak együtt.”
„Az érdeklődésének megfelelő tárgyakat tanul.”
„Jó hírű iskola.”
„Rendkívül kommunikatív osztályfőnök. Szakgimnáziumról beszélünk, ahova nagyrészt fiúk járnak, ennek ellenére ritkák a konfliktusok, kivételesen jó közösség (gyerekek közt).”
„Legtöbb tanár jó, jó közösség, jó oktatás.”
„Az iskolapedagógusok a gyerekek érdekeit nézik, támogatóak pedagógiai és erkölcsi szinten is.”
Pozitívumok egyházi fenntartású gimnáziumban
„A közösséget. A közösség fontosságát.”
„Osztályközösség.”
„A hiteles vallási nevelést, a szoktatást az új kihívásokhoz, közösségi élményeket.”
„A naprakész információáramlást.”
***
Ez lenne a rövidített kivonat. Szerintünk tanulságos.
A negatív tapasztalatokról is beszámoltak a szülők. Ezeket a véleményeket nem közölnénk egyelőre. Legyen elég annyi, hogy nem fest túl jól a helyzet e tekintetben, általános iskolások, középiskolások egyaránt nehéz mentális terhekkel élnek, és velük együtt azok a szülők is, akik másmilyennek képzelték a 21. század eleji iskolai „rendet”. Gyermekközpontúnak, partneribbnek, támogatónak, békésebb helynek, ahogy a tanulás sokkal örömtelibb. Ahol a gyermek az önbizalmát építheti, és megkap minden szükséges hátteret szárnyai bontogatásához. Sérelmek helyett bíztató, elismerő szavakat gyűjtöget. Ahol a tanuláshoz pozitív élmények kapcsolódnak, nem szorongás és megfelelési kényszer. Vannak ilyen iskolák, kétségtelen, de sokkal több kellene.
Nyitókép: Max Fischer/Pexels
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.